KION experimenteert met Engels voor peuters

De Nijmeegse kinderopvangorganisatie KION start met Engelse les voor peuters (2 tot 4 jaar). Een Engelssprekende handpop is een belangrijk attribuut om peuters het Engels spelenderwijs bij te brengen. Zodra kinderen de handpop zien, associëren ze dat met Engelstalige activiteiten. De nadruk ligt op het spelenderwijs bijbrengen van de Engelse taal.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
KION experimenteert met Engels voor peuters
Foto: ANP Photo

De Engelse les start op peutergroep Bloem. Ouders met peuters op die groep, kunnen zich voor de les aanmelden. Het idee is dat de peuters per dagdeel een half uur les krijgen. Er is plek voor veertien kinderen per dagdeel.

Doorstromen

Een belangrijke reden voor het Engelse taalexperiment is basisschool De Lanteerne die in hetzelfde pand gehuisvest is als peutergroep Bloem. Daar begonnen ze vorig jaar met tweetalig onderwijs. Marianne Krabben, clustermanager van KION, zegt in De Gelderlander: ‘Het idee is dat kinderen die in de nieuwe tweetalige peutergroep zitten straks makkelijk kunnen doorstromen naar deze of andere scholen.

Ook op andere kinderdagverblijven

Bloem is niet de eerste kinderopvanglocatie die experimenteert met Engels voor peuters. Kinderopvang Veerezon laat peuters sinds 2010 kennismaken met het Engels, kinderdagverblijf Dribbel in Hoogland geeft Engelse les aan peuters vanaf drie jaar en Kinderopvangorganisatie Speelwerk biedt twee dagen per week Engels aan peuters aan op het Meppelse kinderdagverblijf Villa Petit Paradis.

Onderzoek

Kinderen al op vroege leeftijd in aanraking brengen met een vreemde taal, heeft zin. Dit bleek uit een onderzoek van de universiteiten van Utrecht en Groningen en het Europese platform ‘Internationaliseren in onderwijs’ dat in december 2012 verscheen. Dit onderzoek richtte zich overigens niet op heel jonge kinderen, maar op basisschoolkinderen. Leerlingen die meer dan zestig minuten per week Engels krijgen van een leerkracht met een hoog taalvaardigheidsniveau, halen aanzienlijk betere resultaten dan kinderen die minder dan zestig minuten per week Engels krijgen van een docent met een gemiddeld niveau.


Engelstalig onderwijs

Onlangs maakte het ministerie van Onderwijs bekend dat basisscholen meer vrijheid krijgen om hun lessen in het Engels aan te bieden. In 2014 mag vijftien procent van de onderwijstijd in het Engels worden ingevuld en op twintig scholen start een experiment met volledig tweetalig onderwijs. Dit mag naast het Engels ook Frans, Duits, Spaans of een andere taal zijn.



Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.