Kind ontdekt grens door risicovol spelen

Risicospel maakt kinderen zelfredzaam. Maar in de praktijk waarschuwen we kinderen dat ze vooral voorzichtig moeten spelen. Pedagoog Martin van Rooijen doet onderzoek naar de pluspunten van risicovol spelen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
1Spelen.jpg
Een bult of kneuzing mag best. Dat is niet leuk

Al twee jaar is pedagoog Martin van Rooijen bezig met studies naar risicovol spel. Hij is hier fervent voorstander van. ‘Het heeft zoveel meerwaarde. Kinderen ontdekken hun grenzen en ontwikkelen veerkracht. Om groot te worden, moet je leren omgaan met risico’s en zelf oplossingen bedenken. Het is goed voor de zelfredzaamheid.’

Ongebruikelijk spelmateriaal

Zo initieerde hij het project Spelen met Spullen bij Kinderopvang SKDD in Doorn. ‘In samenwerking met de kringloop selecteer ik voor dit project allerlei ongebruikelijk spelmateriaal. De materialen zijn niet op veiligheid getest. De enige criteria zijn dat er mee gespeeld moeten kunnen worden en dat het niet snel kapot gaat’, legt Van Rooijen uit.

Risico’s afwegen

Maar waar ligt de grens, wat is een aanvaardbaar risico? ‘Zolang het niet levensbedreigend is en als anderen er geen last van hebben’, meent ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. Van Rooijen is het met hem eens: ‘Dat is een goed uitgangspunt. Spel mag nooit het risico van onomkeerbaar letsel of de dood hebben, maar een bult of kneuzing kan best. Dat is niet leuk, maar het kan voor een kind een leerzame ervaring zijn. Als pedagogisch medewerker moet je rekening houden met wat het kind aankan en daarbij luisteren naar de ouders. Natuurlijk wil je het kind beschermen, maar ook een goede ontwikkeling stimuleren. Bovendien zijn kinderen prima in staat zelf risico’s te kunnen afwegen. Dat mag niet worden onderschat.’

Stapel autobanden

Als jij risicovol spel interessant vindt, kaart het onderwerp dan eens aan in je organisatie, adviseert Van Rooijen: ‘Als je team interesse heeft, bespreek je met elkaar je persoonlijke grenzen en wat je over risicospel in je pedagogisch beleid wilt opnemen.’ Je kunt op verschillende manieren vormgeven aan risicovol spelen, aldus de pedagoog. ‘Het leuke van risicovol spel is dat kinderen dat op hun eigen niveau doen. Er zijn geen leeftijdsgrenzen. Je kunt simpel beginnen. Regel een stapel autobanden of vraag bij de plaatselijke bakker om een stapel broodkratjes. Kinderen kunnen ermee stapelen en eilandjes maken om op te springen. Dat gaat wel eens mis en er valt wel eens iets om, maar dat is juist prima.’

Lees meer over risicovol spelen in het december-nummer van Kinderopvang.

Kinderen mogen geen risico’s meer lopen om te vallen of zichzelf op een andere pijn te doen door te experimenteren. Die overbeschermde opvoeding gaat steeds verder. Niet alleen door ouders, ook door onnodige overheidsregels. Lees meer>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.