KDV Pedagogen

Pedagogische visies 

Kinderdagverblijven zijn er in alle soorten en maten. Sommige kinderdagverblijven sluiten zich aan bij een pedagogische gedachtengang. Pedagogisch medewerkers houden bij al hun werkzaamheden rekening met de pedagogiek en kunnen na een tijdje al niet meer anders. Maar welke pedagogische visies zijn er en wat houden ze in? Een overzicht:

Emmi Pikler
Emmi Pikler´s benadering kenmerkt zich door twee principes: respect voor de behoefte aan een stabiele persoonlijke band en respect voor de zelfstandige activiteiten van het kind. Vanuit deze principes ontstaat een derde: de noodzaak om het leven van het kind zinvol te organiseren. Emmi Pikler zei: ‘Het is van wezenlijk belang dat het kind zoveel mogelijk zelf ontdekt. Als we hem helpen elk probleem op te lossen beroven we hem juist van datgene wat voor zijn mentale ontwikkeling het belangrijkst is.’
De Emmi Pikler Stichting brengt het gedachtengoed van Emmi Pikler onder de aandacht van ouders en professionals. Lees meer over deze stichting en wat ze voor jou kunnen betekenen op de website.

Reggio Emilia
Uitgangspunt van de Reggio-Emiliabenadering is dat kinderen gericht zijn op communicatie. Zij drukken zich daarbij niet alleen uit in gesproken en geschreven taal, maar ook via mimiek, geluid, beweging, dans, drama en muziek. Een van de ideeën van Reggio Emilia is dat kinderen elkaars ‘eerste pedagoog’ zijn. Volwassenen ziet men als ‘tweede pedagoog’ en de omgeving als ‘derde pedagoog’.
Meer over Reggio Emilia bij Stichting Pedagogiekontwikkeling voor het jonge kind.
De verkiezing ‘Kinderdagverblijf van het Jaar’ werd dit jaar gewonnen door een Reggio kindercentrum. De buitenkans uit Heerenveen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.