De Bruijn promoveerde onlangs aan de Universiteit Leiden op haar onderzoek naar kinderen tussen de 6 en 10 jaar oud en hoe zij kijken naar mensen van verschillende etnische achtergronden. Kinderen die meededen aan het onderzoek kregen foto’s te zien van witte kinderen, zwarte kinderen en kinderen met een Midden-Oosters uiterlijk. De kinderen kregen vragen voorgelegd als: met wie wil je spelen, wie wil je uitnodigen op je verjaardag en naast wie wil je graag zitten? Witte kinderen bleken meestal witte kinderen uit te kiezen.
Kleurenblind opvoeden
Als ouders bewust een multiculturalistische insteek hebben, zoals met hun kinderen praten over etnische verschillen als huidskleur en racisme, blijkt dat witte kinderen minder vooroordelen hebben. Het er niet over hebben, zogenaamd ‘kleurenblind’ opvoeden, heeft juist geen positief effect. ‘Het kind kan ongemak gaan voelen als er niet over gesproken wordt, want ze zien de verschillen wel. Door het niet te bespreken, gaan ze het misschien een eng of negatief onderwerp vinden’, stelt De Bruijn. Ouders en mensen die met jonge kinderen werken kunnen dus veel betekenen in het voorkomen van vooroordelen op basis van etniciteit.
Kinderboeken
Ook het lezen van kinderboeken met daarin personages van verschillende achtergronden kan positief bijdragen aan de beeldvorming van kinderen. De Leidse onderzoekster adviseert dan ook om daarop te letten in de keuze voor boeken. Voor makers van kinderboeken blijft het volgens De Bruijn belangrijk om op diversiteit te letten. ‘Het lijkt niet automatisch goed te komen met diversiteit in boeken. Makers moeten niet alleen letten op hoe vaak ze een etnisch personage in hun boek plaatsen, maar ook: hoe zet ik die personages neer? Zijn er voldoende details om recht te doen aan iemands achtergrond?’, aldus De Bruijn. Ook als pm’er kun je hier dus alert op zijn in de keuze voor een kinderboek.
Diversiteit
Het promotieonderzoek van De Bruijn maakt onderdeel uit van een groter project bij het Leiden University College (LUC) onder leiding van Judi Mesman: ‘KidS: Kinderen in de Samenleving’. In verschillende promotieonderzoeken kijken wetenschappers naar hoe kinderen in Nederland aankijken tegen diversiteit, hoe zij wel of geen vooroordelen ontwikkelen en hoe dat komt.