‘Jessica (3) durft niet te verven. Wat nu?’

Pedagogisch medewerkers Merel en Saskia hebben een kind op de groep, waarvan de moeder erg beschermend is. De peuter wil niet meedoen aan activiteiten als vingerverven. Weet pedagoog Annemiek Waage raad?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Vraag pm’ers Merel en Saskia

‘Jessica is een meisje van 3 jaar. Ze zit al vanaf haar babytijd bij ons in de groep. Ze maakt op ons een bescheiden, eigenlijk wat verlegen indruk. Haar moeder vinden wij een beetje te beschermend naar haar dochter. Ze mag niet vallen, niet vies worden en zeker niet met koud weer naar buiten. Wij willen haar een beetje uit de tent lokken als tegenwicht op moeder. Dus ook met activiteiten zoals vingerverven. Maar Jessica wil niet vingerverven, terwijl dat nou net een activiteit is waar zij zich in kan uitleven. Wat vind jij?’

Antwoord pedagoog Annemiek Waage

‘Waar moet ik iets van vinden? Of vingerverven een activiteit is waar je je helemaal in kan uitleven? Of dat jullie deze activiteit moeten blijven aanbieden? Of dat jullie tegenwicht moeten bieden aan moeder? Overreageren of tegenreageren op iets wat de ouder doet voelt een kind onbewust. Maar stel je gaat toch vingerverven, doe dat dan met kleine stapjes en verwacht niet dat zij meteen met beide handen er vol induikt. Dat zou jij ook niet doen wanneer iets gaat doen dat voor jou helemaal nieuw is.’

‘Wat heeft Jessica nodig?’

‘Ik mis echter een vraag, namelijk: wat heeft Jessica nodig? Wat is haar interesse, wat vindt zij leuk om te doen? Als je daar eenmaal antwoord op hebt, dan sluit je daarop aan. Vervolgens maak je het ietsjes moeilijker, uitdagender, spannender of wat dan ook. Denk maar aan de zone van de naaste ontwikkeling (Vygotsky). En dat is dan misschien vingerverven, maar het kan ook iets heel anders zijn. Oftewel, geen oordeel en laat je verrassen!’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Peuters zijn snel afgeleid tijdens het spelen. Kan het ook anders?’ Lees meer
  • ‘Hoe zorg je ervoor dat elk beo-kind gedag zegt bij het weggaan, zonder strijd?’ Lees meer
  • ‘Ik wil hem niet belemmeren in zijn seksuele ontwikkeling’ Lees meer
  • ‘Peuters trekken het VVE-aanbod van 960 uur niet’ Lees meer
  • ‘Opruimen na elke activiteit, is dat wel nodig?’ Lees meer
  • ‘Moet ik een kind dwingen fruit te eten?’ Lees meer
  • ‘Rik vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’ Lees meer
  • ‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’ Lees meer
  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.