Voor beroepskrachten die werken in de voorschoolse opvang gelden sinds dit jaar aanvullende eisen. Beroepskrachten moeten naast hun PW-diploma ook specifieke VE-scholing hebben gevolgd en afgerond. In de praktijk leidt dit echter tot uitvoeringsproblemen omdat er niet meteen zoveel VVE-geschoolde beroepskrachten beschikbaar zijn. Het gevolg is dat er uitgeklede opleidingen ontstonden, oftewel versnelde trajecten zonder praktijkverplichtingen.
Voorwaarden
Op aandringen van Brancheorganisatie Kinderopvang, Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang en Sociaal Werk Nederland besloot minister Slob een regel in te stellen die het mogelijk maakt om beroepskrachten op een VVE-groep in te zetten die nog met de scholing bezig zijn. Hier zijn wel voorwaarden aan gesteld. Zo moet één van de twee beroepskrachten op zo’n groep altijd VE-geschoold zijn. Verder mag het afwijken van de regel niet langer duren dan de duur van de VE-opleiding met een maximum van twee jaar. De persoon die nog een opleiding volgt moet verder natuurlijk wel beschikken over diploma’s om in de kinderopvang te kunnen werken.
Tot 25 september
Voordat het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie kan worden aangepast, schakelt de minister eerst nog met het werkveld middels een internetconsultatie. Professionals, houders, opleiders en andere betrokkenen kunnen tot 25 september reageren.
Meningen verdeeld
Hoewel er nog maar weinig gereageerd is op de consultatie, valt op dat de meningen tot dusverre verdeeld zijn. Iemand zegt bijvoorbeeld dat het juist goed is om gebruik te maken van de wisselwerking tussen theorie en praktijk en is voorstander. Een tegenstander is bang dat een verruiming van de regels ertoe leidt dat zomaar iedereen VVE kan aanbieden terwijl de huidige aanbieders flink geïnvesteerd hebben in taalniveau 3 F en kwaliteit.
Nou nou. Heerlijk helder dankjewel Slob.
Natuurlijk. We spreken we zingen we bewegen in ons werken in de kinderopvang.
Die vve effecten zijn gering. En Slob u geeft kans om dat nou eens serieus te nemen?
Minder beeldscherm-educatie,bijscholing. Daar wordt empathisch vermogen gesmoord en reflectie vermogen uit de contact in relatie verbinding genationaliseerd.
.En meer drama zang spraak voor vrolijk zelfbewustzijn.
De volwassenen van de toekomst krijgen in hun kinderdagverblijven Mooie Vrije Voorbeelden voor nabootsing voor Ervarend leren als Educatie. Jes.
Awel
Werkgevers moeten dan rekening houden met zelfbewuste creativiteit van haar medewerkers die zich niet in een keurslijf van een methode meer laten dringen. En ook in de organisatie cultuur gezond echt gezond zelfsturende sterren op de werkvloer worden. Inventief als kinderen en professioneel als medewerker. Gaan ze vragen stellen om verder te groeien.
De vakbonden gaan ook node….node…horizontaal..duurzaam aan de slag met hun organisatie en communicatie vorm.De oude Grieken uit de kast halen. Dialoog..voeren
Gelijk als de ridders in de middeleeuwen het zwaard voor gerechtigheid voerden. Toen vielen er gewoon koppen.
En nu verstaan we met Jan Rotmans cultuur van kantelen. Slob je weet niet wat je voor Arnhem ondersteboven haalt.
Welke autoriteit geef je aan de Ambtenaren?
Toekomst muziek..
De overheidsgelden besparen we op die Vve investeringen. En er komen wezenlijk in de wijken ook hulpverleners die met gezinnen in gesprek en naast hen op weggaan.
Elke ouder zal zich in dialoog met een hulpverleners herkennen, immers dat zij het beste voor hun kinderen willen . Ze zullen meekomen en leren vragen stellen.