IKC Warande: worstelen met wet- en regelgeving

Kindcentrum Warande in Lelystad biedt onderwijs en kinderopvang onder één dak. In het vorige artikel was er aandacht voor de opstart en de organisatorische kant van het verhaal. In deel 2 van de reportage gaat het over de worsteling met wet- en regelgeving. ‘We zoeken soms de randjes op.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

Een van de problemen waar IKC’s tegenaan lopen zijn de verschillen in cao’s en loonschalen, de btw-kwestie en de verschillende financiering. Dit heeft de Warande ook parten gespeeld.  ‘Vorig jaar hebben we pm’ers van de bso ingezet tijdens onderwijstijd; dat werkte perfect,’ vertelt IKC-directeur Hans Faust. ‘Ze konden uitbreiding krijgen van hun dienstverband en gaven twee dagen per week onder schooltijd workshops over wereldoriëntatie en dergelijke. Dat was fantastisch, ze leerden alle kinderen kennen, en konden naadloos over van onderwijstijd door naar de bso.  Een prachtige opzet maar dit is stukgelopen op betalingen, factuurtjes en btw. Er stond niks op papier, we deden het gewoon maar zijn daarmee wel met de kop tegen de muur gelopen. We kregen het niet geregeld met de controllers.’

Strikt gescheiden

Nu zijn bij Kindcentrum Warande de tijdblokken van onderwijs, vso en bso op papier weer strikt gescheiden. Maar Hans Faust geeft niet op en gaat het nu via de besturen officieel regelen. ‘We hebben bij de besturen een plan neergelegd hoe we de teams willen gaan inzetten. En we willen de pm’ers onder schooltijd weer terug. Dat kan geregeld worden met detachering of andere tussenvormen. Je kunt de pm’ers ook twee uur per week bij onderwijs in dienst nemen. Andersom geldt ook dat we de IB’er van de school willen inzetten in de kinderopvang. We hebben de verkeerde aanvliegroute genomen en het is nooit goed uit de verf gekomen. Hopelijk komen we daar nu verder in. We nemen de beide besturen nu veel meer mee in wat we willen en in onze jaarplannen. En dan kunnen zij dingen formeel gaan regelen. We hebben gelukkig heel veel vertrouwen van beide besturen en kunnen goed ons eigen gang gaan. Soms voeren we spannende gesprekken en schuurt het soms maar ze geven ons altijd weer het vertrouwen om de volgende stap te zetten. Ze zijn ook tevreden en dat helpt. Als we bestuurders hadden gehad die vanuit hun visie niet mee konden in onze plannen, dan was het echt wel gestopt. We horen dat ze trots op ons zijn.’

GGD

Ondanks het feit dat Hans Faust af en toe moedeloos wordt van die verschillende regelgeving in onderwijs en kinderopvang, verloopt het contact met de GGD soepel. ‘We zoeken soms de randjes op,’ vertelt teamleider kinderopvang Judith Farjon. ‘We hebben twee groepen 0- 3 en een 3+groep. Die laatste is verbonden met de kleutergroep. Ze zitten in een grote lange ruimte en de kinderen mogen over de drempel. De 15/16 peuters worden in hun eigen ruimte opgevangen, maar ze kunnen ook naar het deel waar de kleutergroep zit en mogen daar kijken en meedoen. Ik heb een goed contact met de inspecteur, op basis van inhoud en visie. Ik kan uitleggen wat we doen en wat willen we bereiken en dan krijgen het voor elkaar. De gesprekken over vakkennis die we voeren met bestuurders, inspectie onderwijs en GGD zijn belangrijk. Op inhoud kun je het niet met elkaar oneens zijn, eigenlijk.’ ‘De medewerkers denken ook goed mee,’ vult teamleider onderwijs Chloë van Kesteren aan. ‘Ze voelen de verantwoordelijkheid. Vanuit de inhoud krijgen ze het vertrouwen, daarom staan ze het toe. Bij twijfel gaan ze sneller op de handhaving zitten.’ Farjon vertelt dat de 0-3 groepen wel apart zitten, maar ook daar een opendeurenbeleid voeren. ‘Tien pm’ers werken op beide groepen en vallen bij elkaar in. Ze kennen alle kinderen.’

Een deel van de buitenruimte van IKC Warande. Foto: Marike Vroom

Input meenemen

Warande werkt met vijf gelijke schooldagen. De voor- en naschoolse opvang wordt formeel geregeld vanuit GO! kinderopvang. Sluit het beleid en visie van de kinderopvangorganisatie aan bij die van  Warande? Judith Farjon: ‘Iedere partij neemt input mee vanuit de moederorganisatie maar dat wordt ter plekke gekneed tot de visie van ons IKC. In theorie kunnen visies botsen maar in de praktijk is dat niet zo. Er zijn geen grote verschillen, vooral raakvlakken. Ik word redelijk losgelaten.  Als wij gezamenlijk een jaarplan maken en invullen met doelen, klopt dat met de doelen van beide organisaties. Het gaat er om dat we het kind centraal stellen en klaar stomen voor de toekomst, we willen ze stimuleren om wereldburgers te worden. Hans legt wel verantwoording af naar beide besturen.’

Gedeelde ruimtes

Hoewel op papier de tijdblokken van vso, school en bso weer gescheiden zijn, loopt er in de praktijk nog steeds van alles door elkaar. Teamleider onderwijs Chloë van Kesteren: ‘Wat ook scheelt is dat ze in dezelfde ruimtes werken, er is geen aparte bso-ruimte. Ze zijn dus allemaal verantwoordelijk voor de ruimte. En je ziet wel dat ze voor elkaar inspringen. Als er bij de vso of bso even iemand tekort is, springt een leerkracht even bij.’ Faust: ‘Het gaat er om dat we een gezamenlijke visie hebben voor alle kinderen in het hele dagprogramma. Formeel zijn er verschillende teams maar aanbod is zo op elkaar afgestemd dat alle kinderen overal hetzelfde horen. Dezelfde regels, routines en manier van aanspreken. Het pedagogisch klimaat is de gemene deler. Ook inhoudelijk is er afstemming op thema’s. De opvang doet daarin mee. De thema’s worden net op een andere manier ingevuld en we maken dit ook zichtbaar.’

In deel 3 van de reportage lees je over de pedagogiek, de visie en de onderlinge verhoudingen op IKC Warande.

Kindcentrum Warande
Het IKC Warande heeft in het nieuwe schooljaar 15 groepen basisonderwijs en vier groepen kinderopvang (0 – 1,5, 0- 3 en 3+-groepen). Op een dag lopen er een kleine vierhonderd kinderen in het gebouw. Het team van het kindcentrum bestaat uit: de directeur, 2 teamleiders voor opvang en onderwijs, 23 medewerkers gespecialiseerd voor de opvang, waaronder de locatieleider van de opvang en 22 medewerkers voor het basisonderwijs, waaronder een intern begeleider, 3 onderwijsassistenten en een vakleerkracht gym. Zie ook: www.kindcentrumwarande.nl

0
184
Marike Vroom
Marike Vroom
Marike Vroom werkt al bijna 25 jaar voor de kinderopvangbladen. Begonnen als redacteur voor het blad Kinderopvang, is ze nu hoofdredacteur van dat blad en ook van Management Kinderopvang en Kinderopvangtotaal.nl. De sector heeft voor eeuwig haar hart gewonnen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.