Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

IKC Warande: ‘Het moet geen verlengde schooldag worden’

Kindcentrum Warande in Lelystad is een IKC waar met belangstelling naar gekeken wordt. In een reportage in drie delen een beeld van dit bijzondere IKC. Deel 3: de visie, pedagogiek en de onderlinge verhoudingen.

In de kinderopvang is bepaald niet iedereen enthousiast over IKC’s. Een van de redenen daarvoor: de angst dat de samenwerking tussen school en opvang ervoor zorgt dat de kinderopvang te schools wordt. Directeur Hans Faust: ‘Dat is de kwaliteit van degenen die voor de groep staan, zij lossen dat op. Pm’ers waken daarvoor. Als vanuit school wordt gevraagd of bij de bso nog de tafels geoefend kunnen worden, moet de pm’er zeggen: ben je nou helemaal gek geworden? Of: laten we erover hebben wat er nodig is, en laten we dan met elkaar bekijken op welke manier we het kunnen aanbieden zodat het op elkaar aansluit. Het moet geen verlengde schooldag worden. Deze discussie voeren we ook in de 3+-groep. Je moet er steeds voor waken want het sluipt er makkelijk in.’ Teamleider kinderopvang Judith Farjon: ‘Je moet goed observeren en kijken waar de belangstelling van kinderen ligt. Een meisje van drie trekt heel erg naar jongste kleuters; dat mag en daar zal zij van leren. Als je dan ook maar de ruimte en veiligheid om op de bank te liggen met een speen.’

Gelijkwaardigheid

Een ander hot topic: is er sprake van gelijkwaardigheid tussen de docenten en de pm’ers? Judith Farjon: ‘Ik zie wel eens dat pm’ers zichzelf in ondergeschikte rol zetten. Bijvoorbeeld als het gaat om onderwerpen als rekenen. Dat bespreken we vervolgens met elkaar.’ Hans Faust vertelt dat in elke inhoudelijke werkgroep mensen vanuit onderwijs en kinderopvang zitten. ‘Soms denken ze dat ze niet mogen mee doen maar we nodigen ze expliciet uit.’ Teamleider onderwijs Chloë van Kesteren: ‘Als je het vergelijkt met de beginperiode begint het verschil tussen pm’ers en docenten behoorlijk te vervagen. Het zal er heus nog wel eens inschieten; dat is logisch, als je uit je veiligheid wordt gehaald. Als ze zich zo voelen, zeggen ze het ook. Ze gaan het gesprek hierover aan. Stellen zich meer kwetsbaar op. Maar het is stukken verbeterd.’

Kleuterdocenten

Faust: ‘Binnen het onderwijs zelf gebeurt het ook; je ziet dat de kleuterdocenten soms ook in een ondergeschikte rol stappen.’ Je moet gaan omdenken, denken in mogelijkheden, vindt Judith Farjon. ‘Toen ik hier net was ging het over hogere orde-denken. Dan denk je ook, wat moeten wij daar mee? Maar sluit je een keer aan, dan weet je waar het over gaat, pak je het op en ga je zoeken naar mogelijkheden binnen de kinderopvang. Je moet altijd het gesprek met elkaar voeren.’

In Kindcentrum Warande. Foto: Marike Vroom

NSA

Bijzonder is ook dat Kindcentrum Warande zowel bso als naschoolse activiteiten aanbiedt. De bso vanuit GO! Kinderopvang en de naschoolse activiteiten vanuit onderwijs. Beconcurreert dat elkaar niet? ‘Het raakt elkaar wel maar bijt elkaar niet echt,’ vindt Judith Farjon. ‘Dat komt doordat ouders die echt opvang nodig hebben voor hun kind, hier niet helemaal goed mee uitkomen. De NSA sluiten niet naadloos aan op de schooltijden en tussen de blokken van zes tot acht weken zit vaak ook een pauze.’ De NSA zijn ook niet altijd goedkoper dan de bso en ouders krijgen er geen kinderopvangtoeslag voor, voegt Hans Faust toe.  De naschoolse activiteiten worden ingevuld met partners uit de wijk; kinderen kunnen daar op intekenen. ‘Denk dan aan sportclubs, de schaakvereniging, dansclubs, op stap met de boswachter, vissen in de forellenvijver. Zo komen de kinderen ook op andere plekken in de wijk. En ook in het groen.’ Want veel groen is er niet te vinden in de buitenruimte van IKC Warande. Faust erkent dat hier te weinig focus op was in de beginfase, maar ook de gemeente ligt dwars. Want ieder ‘groen’ idee wordt afgeschoten vanwege de kosten. Zelfs een zandbak voor de bso was niet toegestaan omdat de kinderen het zand mee naar binnen lopen en de vloeren beschadigen.

Visie

De visie van IKC Warande is verbondenheid. Hoe blijkt dat in praktijk? Hans Faust somt op: ‘Samen in de werkgroepen, gezamenlijke thema’s, een IKC-brede kinderraad, gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voor school en kinderopvang. Samen koffiedrinken, samen eten, samen studieavonden, alles samen. Zoveel mogelijk de verbinding tussen de verschillende groepen; oudere kinderen begeleiden jonge kinderen. En dan zie je bijvoorbeeld een kleuter die kind uit de bovenbouw uitnodigt voor zijn verjaardag. We kijken steeds hoe we dat zo goed mogelijk kunnen doen. Ook de verbinding met de omgeving.’

Bijzonder

Als je vraagt op welke manier IKC Warande zich onderscheidt, zegt Faust bescheiden: ‘We zijn geen goed IKC maar wel een bijzonder IKC. Het gaat hier echt om de ontwikkeling van kinderen en hoe we dat met elkaar invullen. Waarom niet goed? Dat zijn geen woorden die bij ons passen. Iedereen doet het zo goed mogelijk maar daarmee is het nog niet goed. Het moet altijd beter, we zijn constant in ontwikkeling. De innovatieve denkkracht die bij collega’s aanwezig is, maakt ons bijzonder. We werken niet topdown maar we vullen onze visie zo goed mogelijk in vanuit de werkvloer. We doen het goed met elkaar maar zijn geen goed IKC. Dat is een nuanceverschil. Ik heb er een hekel aan om het zo te noemen, maar het is echt een warm bad. Het ziekteverzuim is heel laag en er is ook nauwelijks verloop onder het personeel.’ Wat Judith Farjon onderscheidend noemt: ‘de pedagogische visie, het gesprek, het samenwerken. Alle kindercentra zeggen het, maar hier is het echt zo: het kind staat centraal. Wij zijn dienstbaar aan de kinderen. Het hele team.’

Kindcentrum Warande
Het IKC Warande heeft in het nieuwe schooljaar 15 groepen basisonderwijs en vier groepen kinderopvang (0-1,5, 0-3 en 3+-groepen). Op een dag lopen er een kleine vierhonderd kinderen in het gebouw. Het team van het kindcentrum bestaat uit: de directeur, 2 teamleiders voor opvang en onderwijs, 23 medewerkers gespecialiseerd voor de opvang, waaronder de locatieleider van de opvang en 22 medewerkers voor het basisonderwijs, waaronder een intern begeleider, 3 onderwijsassistenten en een vakleerkracht gym. Zie ook: www.kindcentrumwarande.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.