‘Hoe zorg ik dat elk kind tijdens een kringgesprek aan bod komt?’

Als pm'ers Jessica en Tamara de peuterplusgroep begeleiden, zijn er altijd twee peuters die het hoogste woord hebben. Jessica en Tamara vragen zich af hoe ze de groep zo kunnen managen dat elk kind aan bod komt. Ze vragen pedagoge Annemiek Waage om raad.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

VRAAG

Jessica en Tamara: ‘Wij werken samen in de peuterplusgroep. We zijn heel enthousiast over deze horizontale groep en werken er met veel plezier. Wat wij echter wel lastig vinden is om het kringgesprek zo te managen dat alle kinderen aan de beurt komen. Er zijn er nu twee die altijd het hoogste woord hebben. Ze weten alle antwoorden op de vragen die we stellen al bij voorbaat en roepen dat dan ook meteen heel hard door de groep. En wat we ook zeggen: “Even wachten”, of: “Ook de andere kinderen aan de beurt laten”… het helpt allemaal niet. Wat kunnen we doen?’

ANTWOORD

‘Fijn om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn, dat straalt altijd door op de kinderen. Ik ben een groot voorstander van de kring, een mooi moment in de dag. Tenminste, als het een beetje loopt, als kinderen niet alleen maar gecorrigeerd worden. En als iedereen op zijn of haar eigen manier de kans krijgt en er van kan genieten. Dan komt het inderdaad aan op management. Dat kan je streng doen, afwijzend naar het kind of de kinderen. Maar ik denk dat jullie al kunnen vermoeden dat dat niet fijn is. Geef kinderen succeservaringen, geef ze een taakje, bijvoorbeeld dat zij steeds aan mogen wijzen wie het antwoord mag geven. Maak bijvoorbeeld gebruik van ijsstokjes en schrijf op ieder stokje de naam van één van de kinderen. Trek per keer een stokje of laat een van de kinderen een stokje trekken! Of werk met een talking stick: wie de mooi versierde stok heeft mag antwoorden of iets vertellen. Oftewel, maak het speels, dan hoef je niet te corrigeren, maar kan je complimenteren.’

Annemiek Waage

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Opruimen na elke activiteit, is dat wel nodig?’ Lees meer
  • ‘Moet ik een kind dwingen fruit te eten?’ Lees meer
  • ‘Rik vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’ Lees meer
  • ‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’ Lees meer
  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naarkinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.