Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoe ouders kunnen klagen bij de Geschillencommissie

Vanaf 1 juli 2015 moeten kinderopvangorganisaties verplicht aangesloten zijn bij de Geschillencommissie. Het indienen van een klacht wordt zo uniform en laagdrempeliger. Maar hoe werkt de Geschillencommissie?
Hoe ouders kunnen klagen bij de Geschillencommissie
Foto: ANP

Als ouders het ergens niet mee eens zijn, bijvoorbeeld met de hoogte van een factuur of omdat een ouder zich als klant niet goed behandeld voelt, moeten zealtijd eerst proberen om er zelf met de ondernemer uit te komen. De Geschillencommissie komt niet in actie als de klant niet eerst een schriftelijke klacht heeft ingediend en de ondernemer vier weken de tijd heeft gegeven om op de klacht te reageren.

Digitale klacht

Reageert de kinderopvangondernemer niet of komen de twee partijen er niet uit, dan biedt de Geschillencommissie uitkomst. Ouders moeten openheid geven over de klacht en een digitaal formulier invullen waarin alles nog eens op een rij wordt gezet. Ook moeten ze de Geschillencommissie betalen om hun klacht in behandeling te laten nemen.

Minister Asscher verplicht alle kinderopvanginstellingen om zich per 1 juli 2015 aan te sluiten bij de Stichting Geschillencommissie. Op deze manier wil de minister de positie van ouders in de kinderopvang versterken. Het moet voor ouders duidelijker en gemakkelijker worden om bij onenigheid een klacht in te dienen. Lees meer

Factuur

Is er een conflict over een nog niet betaalde factuur, dan vraagt de Geschillencommissie de ouder om het bedrag alsnog te voldoen maar dan op rekening van de Geschillencommissie. Zo heeft de commissie het geld in beheer. Afhankelijk van de uitspraak kan het geld dan worden teruggestort op rekening van de ouders, of toch op de rekening van de ondernemer gestort of het wordt verdeeld tussen ondernemer en ouder.

Schikking

Pas na deze administratieve start gaat de Geschillencommissie inhoudelijk met de klacht bezig. De ondernemer krijgt de mogelijkheid om zich te verweren tegen de klacht. Als het nodig is, schakelt de Geschillencommissie een deskundige in. Soms heeft deze persoon ook de bevoegdheid om met beide partijen tot een schikking te komen.

Zitting

Is er nog geen oplossing, dan eindigt het geschil met een zitting en een uitspraak. Een onpartijdige commissie beoordeelt de klacht van de ouder. Deze commissie bestaat uit iemand met ervaring met rechtspraak, iemand van de Brancheorganisatie Kinderopvang en iemand van de consumentenorganisatie. Tijdens de zitting is er voor beide partijen ruimte om het standpunt mondeling toe te lichten.

Uitspraak

Enkele weken na de zitting volgt de uitspraak die schriftelijk wordt gecommuniceerd aan beide partijen. Deze uitspraak is bindend en moet altijd worden nagekomen. Het is niet mogelijk om in hoger beroep te gaan.

Meer weten? Ga naar www.degeschillencommissie.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.