Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’

Pm'er Naima houdt van voorlezen, maar merkt dat de kinderen hun aandacht er vaak niet goed bij kunnen houden. Ze vraagt pedagoge Annemiek Waage om raad.
onderzoek digitaal voorlezen vve
Fotolia

VRAAG

Naima: ‘Ik vind voorlezen op de kleutergroep van de bso erg leuk om te doen, maar het gaat vaak ongeveer zo: “Nog even blijven zitten”, “Even wachten, we zijn aan het lezen”, “Even wachten, nog twee bladzijden”, “Het boek is bijna uit”. Ik maak stemmetjes, heb er voorwerpen bij en maak het echt gezellig voor de kinderen en praat na over het boek. Maar toch eindig ik vaak als een politieagent… Ik vind het ook sneu voor de kinderen die wel willen luisteren. Wat kan ik nog meer doen om de kinderen naar het verhaal te laten luisteren?

ANTWOORD

‘Er is vaak een zeer helpende remedie: het boek hoeft niet uit! Vaak hebben wij in ons hoofd dat we het hele boek moeten uitlezen. Dat is ónze behoefte, ons gevoel. Als je die gedachte loslaat gebeuren er leuke dingen. Als je ingaat op het gesprek tijdens het voorlezen, ga je werkelijk in gesprek met de kinderen. Wordt er op pagina 3 al geopperd door een kind dat hij ook zoiets heeft meegemaakt, dan ga je daar op door. Je zult zien dat het ene praatje het andere oproept en zo kom je mogelijk op iets heel anders uit dan waar het boek over gaat. Maar je hebt wel een gesprek. Naarmate kinderen ouder worden neemt ook hun concentratie toe en kom je vanzelf verder in het boek.

Er zijn nog een paar dingen die kunnen helpen. Kinderen luisteren ook als zij iets aan het doen zijn. Laat ze ondertussen tekenen bijvoorbeeld. Of geef oudere kinderen een ‘taakje’: laat ze bijvoorbeeld turven hoe vaak jij een bepaald woord zegt tijdens het voorlezen.

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.