Het Vijf-gelijke-schooldagenmodel is populair

Het Vijf-gelijke-schooldagenmodel is populair

Zowel ouders als scholen zouden in de toekomst het vijf-gelijke-schooldagenmodel willen invoeren. Nu al gebeurt dat op steeds meer scholen. Meer dan de helft van de ouders heeft via een door BOinK gehouden onderzoek aangegeven behoefte te hebben aan andere schooltijden in het basisonderwijs.

Alle dagen identiek
Bij het vijf-gelijke-schooldagenmodel zijn alle dagen identiek. Kinderen gaan tot 14.00 uur naar school en de vrije woensdagmiddag komt te vervallen. 58 % van de ondervraagde ouders gaf aan hun kind het liefst naar een school te brengen die volgens dit model werkt. Bovendien zou nog ruim een derde van de ouders die aangeeft overweg te kunnen met de klassieke schooltijden, toch ook kiezen voor een school die werkt volgens het vijf-gelijke-dagenmodel.

Steeds vaker andere tijden
Ook scholen zijn het meest enthousiast over vijf gelijke schooldagen, zo blijkt uit een onderzoek door Oberon onder alle Nederlandse basisscholen. Sinds 2006 mogen scholen hun schooltijden aanpassen. Eerst gebeurde dat mondjesmaat, maar sinds 2010 stapten twee keer zoveel scholen als in 2009 over op nieuwe schooltijden. Bijna de helft van de scholen die de komende jaren over willen gaan op andere schooltijden, heeft een voorkeur voor het vijf-gelijke-dagenmodel. Andere schooltijdenmodellen zoals het 7-tot-7-model waarbij de school de hele dag open is en een dagarrangement biedt van zowel onderwijs als opvang, komen nog weinig voor.

Stand vs platteland
Vooral scholen in stedelijke gebieden gaan over op andere tijden. Scholen die niets zien in andere tijden zijn vaker terug te vinden op het platteland. Flexibele vakanties invoeren is nog niet officieel toegestaan, maar het ministerie van Onderwijs laat het komende jaar daar tien scholen mee experimenteren. De scholen die al met andere tijden werken zijn positief. Hoewel ze aanvankelijk weerstand ervaren vanuit het personeel (34 %) geven scholen aan dat de invoering van de tijdens juist voordelen heeft opgeleverd zoals meer tijd voor gezamenlijke scholing.

Bekijk hier het onderzoek van BOinK onder ouders met kinderen van 0-4 jaar >>

Bekijk hier het onderzoek van Oberon onder alle Nederlandse basisscholen >>

Of lees meer op de website van Projectgroep Andere tidjen in onderwijs en opvang >>

1 REACTIE

  1. Dit is wat ouders en scholen willen. Ik vraag mij echter af of het in het belang van het kind is. Voor mijn kinderen is de vrije woensdagmiddag in ieder geval erg belangrijk. Scholen met een rooster tot 14.00 uur hebben vaak maar een half uur pauze tussen de middag. Op deze manier moeten kinderen naar mijn idee veel te lang achter elkaar doorwerken. Dit komt het leren niet ten goede. Kinderen hebben ook tussendoor beweging nodig. Krijgen we nog meer kinderen die ten onrechte een etiketje ADHD opgeplakt krijgen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.