Een lerarentekort kan volgens de school leiden tot een achterstand in de ontwikkeling van de kinderen. Daarom hebben ze contact met DAK Kindercentra gezocht. De pedagogisch medewerkers van de organisatie krijgen de kans om meer uren te werken en zich verder te ontwikkelen. Daarnaast verlagen de pm’ers de werkdruk bij het overige onderwijspersoneel, laat de school weten.
Wiersma
Een oplossing die zomaar koren op de molen van onderwijsminister Dennis Wiersma zou kunnen zijn; na precies één jaar ministerschap zijn er nog ruim 9000 leraren nodig in het basisonderwijs. In een interview op BNR sprak hij gister over mogelijke oplossingen; niet alleen voor het tekort, maar ook voor verlaging van de werkdruk en het – ondanks recente loonsverhogingen – aantrekkelijker maken van het beroep van leerkracht. ‘Mensen kiezen niet voor het onderwijs vanwege het salaris. Het gros kiest ervoor omdat ze zich realiseren hoe belangrijk het onderwijs is voor leerlingen en het de sleutel is tot de basis van je leven’, zei Wiersma in de uitzending.
Burgerparticipatie
Ook denkt hij dat burgerparticipatie een verschil kan maken: ‘Dat we ook ons best gaan doen om andere mensen te interesseren in het onderwijs. En dat we ons best doen om te helpen waar het kan, ook al zitten we niet zelf in het onderwijs.’ Zoals vragen of de leraar ergens hulp bij nodig heeft: ‘Ouders die voorlezen in de klas bijvoorbeeld, of die een groepje leerlingen helpen’.
Tijdens de pilot met pm’ers op de Erasmusschool gaan dus niet ouders, maar professionals bijspringen. Het project begint op 13 januari en ouders en kleuters mogen op vrijwillige basis deelnemen.
Aangezien er ook een groot tekort is aan pedagogisch medewerkers vraag ik me af waarom deze constructie nodig is om hen ‘meer uren te laten werken’?
Willen ze alleen extra werken als het een uitdaging elders (zoals in dit geval onderwijs) betreft?