De organisaties streefden met het onderzoek drie doelen na, zo valt te lezen in het onderzoeksrapport ‘Toezicht versterken door samenwerken’: het toezicht en de handhaving op de kwaliteit bij gastouderbureaus versterken, de kwaliteit van gastouderbureaus verbeteren, en misbruik en oneigenlijk gebruik van kinderopvangtoeslag door gastouderbureaus herkennen en signaleren.
Delen van gegevens
Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat de GGD, de Belastingdienst en gemeenten blijvend zullen moeten samenwerken als het om gastouderbureaus gaat. Het delen en gebruiken van elkaars gegevens is bijvoorbeeld noodzakelijk voor effectief toezicht en handhaving op de kwaliteitseisen. En door de verbeterde samenwerking, communicatie en coördinatie tijdens het onderzoek werden signalen van misbruik en oneigenlijk gebruik van kinderopvangtoeslag beter herkend en sneller gedeeld.
Onwetendheid
Verder kwam aan het licht dat gastouderbureaus die hun administratie niet op orde hebben dit niet altijd met opzet doen. Vaak is het ook onwetendheid van een houder. Meer preventie en betere voorlichting aan houders kunnen overtredingen op de kwaliteitseisen en oneigenlijk gebruik van kinderopvangtoeslag voorkomen.
Advies tot handhaven
Meer dan de helft van de onderzochte gastouderbureaus hebben tijdens het onderzoek een advies tot handhaven gekregen. Bij de meeste bureaus waar overtredingen op de kwaliteitseisen werden geconstateerd, zijn deze meteen opgelost, waardoor de kwaliteit is verbeterd. Vijf bureaus hebben zich vanwege de ingezette handhaving uitgeschreven uit het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP).
Aanbevelingen
Het rapport geeft tot slot een aantal aanbevelingen op het gebied van handhaving, toezicht en het versterken van de samenwerking in de keten. Toezichthouders moeten bijvoorbeeld hun kennis en expertise bijspijkeren om de kwaliteit en administratie van een gastouderbureau gedegen te kunnen controleren, en deze kennis moet geborgd worden. Daarnaast is er meer afstemming nodig tussen de GGD en gemeenten bij de planning en uitvoering van toezicht en handhaving bij gastouderopvang.
Ook de Onderwijsinspectie liet begin deze maand weten zorgen te hebben over gastouderbureaus. De inspectie vroeg zich af of er voldoende zicht is op de controle die de bureaus uitvoeren bij hun gastouders. Lees meer
In elk geval kunnen de gastouderbureaus waar ik mee werk onmogelijk bij de 'slechten' horen. De punten die hier als risicovol worden genoemd, daar zijn zij juist heel erg sterk in. Bovendien: zij klagen juist over de Belastingdienst en hun slechte/gebrekkige info, traaaaaaaage informatieverstrekking enz enz.