GGD en Belastingdienst onderzoeken gastouderbureaus

De afgelopen jaren ontvingen de GGD GHOR, gemeenten en de Belastingdienst signalen dat sommige gastouderbureaus hun wettelijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de gastouderopvang niet zo nauw nemen, en misbruik maken van kinderopvangtoeslag. De drie organisaties hebben daarom hun krachten gebundeld en gezamenlijk 77 gastouderbureaus onderzocht. Eind vorige week presenteerden ze hun conclusies.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
kwaliteit-gastouderbureaus
Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat de GGD

De organisaties streefden met het onderzoek drie doelen na, zo valt te lezen in het onderzoeksrapport ‘Toezicht versterken door samenwerken’: het toezicht en de handhaving op de kwaliteit bij gastouderbureaus versterken, de kwaliteit van gastouderbureaus verbeteren, en misbruik en oneigenlijk gebruik van kinderopvangtoeslag door gastouderbureaus  herkennen en signaleren.

Delen van gegevens

Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat de GGD, de Belastingdienst en gemeenten blijvend zullen moeten samenwerken als het om gastouderbureaus gaat. Het delen en gebruiken van elkaars gegevens is bijvoorbeeld noodzakelijk voor effectief toezicht en handhaving op de kwaliteitseisen. En door de verbeterde samenwerking, communicatie en coördinatie tijdens het onderzoek werden signalen van misbruik en oneigenlijk gebruik van kinderopvangtoeslag beter herkend en sneller gedeeld.

Onwetendheid

Verder kwam aan het licht dat gastouderbureaus die hun administratie niet op orde hebben dit niet altijd met opzet doen. Vaak is het ook onwetendheid van een houder. Meer preventie en betere voorlichting aan houders kunnen overtredingen op de kwaliteitseisen en oneigenlijk gebruik van kinderopvangtoeslag voorkomen.

Advies tot handhaven

Meer dan de helft van de onderzochte gastouderbureaus hebben tijdens het onderzoek een advies tot handhaven gekregen. Bij de meeste bureaus waar overtredingen op de kwaliteitseisen werden geconstateerd, zijn deze meteen opgelost, waardoor de kwaliteit is verbeterd. Vijf bureaus hebben zich vanwege de ingezette handhaving uitgeschreven uit het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP).

Aanbevelingen

Het rapport geeft tot slot een aantal aanbevelingen op het gebied van handhaving, toezicht en het versterken van de samenwerking in de keten. Toezichthouders moeten bijvoorbeeld hun kennis en expertise bijspijkeren om de kwaliteit en administratie van een gastouderbureau gedegen te kunnen controleren, en deze kennis moet geborgd worden. Daarnaast is er meer afstemming nodig tussen de GGD en gemeenten bij de planning en uitvoering van toezicht en handhaving bij gastouderopvang.

Ook de Onderwijsinspectie liet begin deze maand weten zorgen te hebben over gastouderbureaus. De inspectie vroeg zich af of er voldoende zicht is op de controle die de bureaus uitvoeren bij hun gastouders. Lees meer

1 REACTIE

  1. In elk geval kunnen de gastouderbureaus waar ik mee werk onmogelijk bij de 'slechten' horen. De punten die hier als risicovol worden genoemd, daar zijn zij juist heel erg sterk in. Bovendien: zij klagen juist over de Belastingdienst en hun slechte/gebrekkige info, traaaaaaaage informatieverstrekking enz enz.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.