Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gesteggel tussen pm’ers en ouders over beslisboom

De beslisboom levert meer dan eens frustratie op. Hoewel het de kinderopvang en ouders een leidraad moet geven of kinderen wel of niet naar de opvang kunnen, blijkt er nog te vaak sprake te zijn van een grijs gebied. En dat levert discussies op.
iStock

Een pedagogisch medewerker stuurde haar verhaal naar de redactie van Kinderopvang Totaal: “Ik als pm’er loop erg tegen de beslisboom aan. Niet dat ik het er niet mee eens ben, zeker niet, maar ouders gaan met ons discussies aan over de klachten van kinderen. Vervolgens worden ze een tijd later met dezelfde klachten weer gebracht. Ik denk dat hier veel pm’ers tegenaan lopen. Is er geen duidelijke leidraad bij bijvoorbeeld benauwdheid? Veel ouders zien ons nog steeds als oppas en wij moeten niet zo zeuren, vinden ze. Zij zitten met zieke kinderen en krijgen gezeur met hun werkgever. Maar wij worden vervolgens ook ziek, en zijn zo een week uit de running door testen.”

Facebook

Haar verhaal leverde honderden reacties op, op onze Facebookpagina. Waar de vernieuwde beslisboom juist frustraties weg moet nemen, blijkt er uit de vele reacties toch nog vaak sprake te zijn van een grijs gebied waardoor ouders en pedagogisch medewerkers en gastouders het meer dan eens oneens zijn over het wel of niet opvangen van een kind op de kinderopvang.

Karima herkent zich helemaal in het verhaal van de pm’er. ‘Van de week nog meegemaakt. Een kind heeft koorts, hij of zij moet opgehaald worden, kreeg ik de vraag of onze thermometer het wel goed doet. Tijdens het ophalen werd gevraagd als hij of zij de volgende dag geen koorts meer zou hebben, weer mag komen. Ik zei: Ja, dat mag. De ouder antwoordde: ‘Nou daar gaan wij toch voor zorgen!’’

‘Hoesten vaak een probleem’

Pm’er Anita geeft aan dat het ‘hoesten’ vaak een probleem is, wanneer zij daarover bellen met ouders. ‘Het kind hoest volgens de ouders alleen ‘s morgens of incidenteel, hoest alleen wat slijm op of het ‘hoort bij ze’ maar wat niet is vastgesteld door een arts. Of het is de tijd van het jaar want iedereen wordt nu verkouden zeggen ze. Terwijl wij het toch echt een hoest vinden en heus niet bij het eerste het beste kuchje bellen. Maar niemand kan aan de buitenkant zien of het corona gerelateerd is of niet. En als de pm’er dezelfde klachten krijgt dan ben je er zo een paar dagen uit ivm testen. Helaas heeft niet elke ouder hier begrip voor.’

‘Geen discussie’

Nicole reageert dat hun vastbesloten handelen helpt om discussies te voorkomen: ‘Wij bellen ouders gewoon op als wij vinden dat het kind opgehaald moet worden. Geen discussie, maar met een duidelijke reden. Ook als ouders dan toch de kinderen weer brengen ondanks 24 uur niet klachtenvrij, zeggen wij dat eerlijk. Ik ben het zeker eens met dat het lastig is, maar je staat als pm’er in je recht en daar hebben ouders het mee te doen even grof gezegd. Benoem het in je nieuwsbrief richting ouders, zodat je altijd terug kunt vallen op de afspraken die gelden.’

De discussie tussen ouders en pedagogisch medewerkers is vervelend, aldus Josja Smink en Gjalt Jellesma van BOinK. ‘Helemaal als ze aan de deur in aanwezigheid van het kind worden gevoerd. We hebben de beslisboom juist bedacht om deze discussies zoveel mogelijk te beperken. Helemaal voorkomen zal echter nooit lukken.’ Lees hier het hele verhaal. 

Thermometer

Ook Esther heeft een werkwijze die problemen met ouders voorkomt. ‘Tot nu toe geen problemen gehad met ouders. Ik heb een hoofd thermometer gekocht en ga dagelijks de kinderen en Collega’s langs. Zo zijn we twee keer achter koorts van een kind gekomen. Ouders hebben ze meteen gehaald. Ouders nemen het erg serieus.’

‘We hebben gelukkig geen echte discussies met ouders’, reageert Susanne. ‘Maar we vinden het wel lastig om te bepalen wat wij veel hoesten vinden en dat vinden ouders dan weer meevallen. Dat is vaak waar wij tegenaan lopen.’

‘Het gaat erom waar wij ons goed bij voelen’

‘We leggen het wel uit aan de ouders en sommige begrijpen het helemaal maar andere weer niet’, vertelt Sandra. ‘Wij overleggen als collega’s wanneer wij vinden dat een kind gehaald moet worden. Koorts is niet altijd een graadmeter en snot ook niet. Het gaat erom waar wij ons nog goed bij voelen.’

Ouders

Een ouder, Sientje, reageert met begrip. Zij houdt haar zoon het liefst thuis als hij een klacht heeft, die aan corona gerelateerd is. ‘Mijn zoontje had van de week zijn neus verstopt. Geen snot, geen hoest, geen koorts. Ik durfde hem bijna niet naar het kinderdagverblijf te brengen. Stel je voor dat mijn kindje het kindje van een zorgmedewerker aansteekt die dan vervolgens zo ziek wordt dat zijn/haar moeder/vader niet kan werken. Of zijn groepsleidster. Die regels zijn op dit moment niet voor niets zo streng. Je moet er toch niet aan denken dat de dringend noodzakelijke operatie van iemand wordt uitgesteld omdat de chirurg thuis moet blijven met een ziek kindje die is aangestoken door het kind van die ene ouder die de regels aan de laars lapt.’

Meepraten over actuele onderwerpen? Volg ons op Facebook >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.