Fabrikant Stint bijna failliet, kinderopvang ‘de weg kwijt’

De fabrikant van de nieuwe Bso Bus, de oude Stint, bungelt op het randje van faillissement. Driehonderd kinderopvangorganisaties staan nog steeds achter de Bso Bus, maar het doorhakken van de knoop door Verkeersminister Nieuwenhuizen komt voor fabrikant Edwin Renzen vermoedelijk te laat.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Herman Keppy

Aan de Volkskrant en RTL maakte Renzen bekend dat hij al zijn medewerkers heeft moeten ontslaan en dat het einde van zijn bedrijf onafwendbaar lijkt. Hij houdt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daarvoor verantwoordelijk. Emmeline Bijlsma, directeur van Brancheorganisatie Kinderopvang (BK) deelt die mening. ‘Dit is het trieste gevolg van het niet-handelen van het ministerie. Er is een complexe warboel gemaakt van iets wat eigenlijk heel simpel is’, zegt zij. ‘Wij zijn de weg kwijt. Nu is er nog steeds geen veilig alternatief voor de kinderopvangorganisaties.’

Afspraken met de branche

Honderden kinderopvangorganisaties hebben in 2019 aanbetalingen gedaan om de vernieuwde Stint, de Bso Bus, zo snel mogelijk weer in gebruik te kunnen nemen. ‘Zij hebben dat gedaan in het vertrouwen dat de minister zich zou houden aan de Beleidsregel die onder haar verantwoordelijkheid tot stand kwam, aan de termijnen die werden afgesproken in de Kamer, en de afspraken die de minister met de branche maakte in het convenant dat zij met ons sloot. In het convenant schreef de minister dat zij zich tot het uiterste zou inspannen om vóór 1 september 2019 of zo spoedig mogelijk na die datum te beslissen over een toelating van de Stint. Het wordt tijd dat de minister stopt met dralen en verantwoordelijkheid neemt’, stelt Bijlsma.

Onbekende regels

Na veel uitstel en rapport na rapport met positieve adviezen over de veiligheid van de Bso Bus, dachten zowel de fabrikant als de Brancheorganisatie Kinderopvang dat de minister afgelopen juli haar handtekening onder de nieuwe toelating zou zetten. ‘Toen kwam er ineens een nieuw konijn uit de hoge hoed. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) was bezig een nieuwe methodiek te ontwikkelen, een risico-inventarisatie, en die zou na de zomer nog moeten worden toegepast op de Bso Bus. De Bso Bus wordt dus getoetst aan nieuwe regels die nog niet bekend zijn’, aldus BK-directeur Bijlsma.

Nieuw overleg

Na de risico-inventarisatie van de SWOV kan er volgens Van Nieuwenhuizen een besluit worden genomen over de toelating van de nieuwe Bso Bus, waarvan er al een aantal RDW-gekeurd klaar staat in de loods van fabrikant Renzen. Deze week, donderdag 8 oktober, is er een Algemeen Overleg (AO) in de Tweede Kamer waarin het proces rondom de aanvraag van de Bso Bus aan de orde komt.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.