Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Een bso voor huiswerkbegeleiding: ‘Niet alleen voor kinderen van rijke ouders’

Al dertien jaar runt Esther Wagenmakers een instituut voor huiswerkbegeleiding. Maar dat zulke begeleiding niet is weggelegd voor álle kinderen die het nodig hebben, zat haar niet lekker. Ze wilde gelijke kansen bieden, en besloot: 'Dan word ik een bso'.
een-bso-voor-huiswerkbegeiding-niet-alleen-voor-kinderen-van-rijke-ouders

Het werd een bso speciaal voor kinderen uit groep 7 en 8, gericht op kansengelijkheid. Wagenmakers: ‘Huiswerkbegeleiding is heel erg duur, en het is niet eerlijk dat alleen kinderen van rijke ouders dat kunnen krijgen.’

Door het leerzame te verenigen met creatieve activiteiten, en de bso specifiek op oudere kinderen in te richten, proberen ze het extra leuk te maken. ‘In plaats van oefenen met maten op papier, bakkenn we pizza’s en taarten.’

Persoonlijk

Daarnaast kijken ze bij de Nieuwegeinse bso, het Kidscafé, heel persoonlijk naar wat elk kind nodig heeft. Ze spijkeren een kind – als het nodig is – een half uurtje bij, of ze helpen met voorbereiden op een CITO-toets. ‘Als een kind moeite heeft met begrijpend lezen, dan doen we dat ook. We werken nauw samen met de docenten op school. En we schrijven verslagen naar ouders. Als een docent vraagt: hee, dit kind heeft moeite met rekenen, kun je dit vanmiddag oppakken? – dan doen we dat.

Onzeker

Bij het Kidscafé, dat tot nu toe alleen op maandag en dinsdag open is, zijn nu twee scholen van Stichting Robijn uit Nieuwegein aangesloten. Doordat Wagenmakers een grote poule aan personeel heeft, die bestaat uit docenten en PABO- of pedagogiekstudenten, kan ze personeel eenvoudig op de bso inzetten.

Esther merkte al langer dat er een behoefte was aan hulp bij voorbereiding op het voortgezet onderwijs: ‘Kinderen zijn vaak zo onzeker, ze hebben geen idee hoe ze huiswerk moeten plannen en hoe alles er aan toe gaat op de middelbare school.’ Centraal staat het ‘leren leren’, plannen en eigenaarschap.

Kans

Door alle kinderen de kans op huiswerkbegeleiding te geven, worden ze in staat gesteld om alles uit zichzelf kunnen halen. ‘In de klas komt niet altijd alles bij ze aan, maar bij ons in kleine groepjes misschien wèl. We pakken op waar een kind behoefte aan heeft.’ De huiswerkbegeleiding moet vooral ontspannen zijn: zo konden leerlingen deze week bijvoorbeeld een kluis kraken met behulp van juiste toets-antwoorden. Wagenmakers: ‘Het zijn kleine dingetjes waarmee je het voor de kinderen leuk kunt maken.’

Probeersel

Stichting Robijn reikte aan het Kidscafé een innovatieprijs uit vanwege het vernieuwende en sociale karakter van het project. ‘Het is echt een probeersel’, zegt Wagenmakers bescheiden. ‘Maar ook de GGD zei: dit hebben we nog nooit gezien. En de aanmeldingen stromen binnen.’

Ook als je een dagje minder huiswerk hebt, is het leuk bij het Kidscafé: ‘We hebben ook gewoon een spelcomputer, een tafeltennistafel, een sjoelbak en dat soort dingen’. Van het prijzengeld gaan ze waarschijnlijk een kas voor in de moestuin kopen, zegt Wagenmakers. Maar zeker weet ze dat nog niet, want álles gaat in overleg met de kinderen: ‘Ook dat hoort er hierbij: verantwoordelijkheid en eigenaarschap.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.