Driekwart van kinderopvanghouders ziet contractopzeggingen

75 procent van de kinderopvangondernemers heeft momenteel te maken met contractopzeggingen. Ruim 50 procent kampt met, of verwacht, gestorneerde facturen. Dat blijkt uit de enquête die de BMK uitzette onder haar leden. 83 procent vulde deze in.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

De Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK) zette deze week een uitgebreider online enquête uit onder haar leden, om een beeld te krijgen van het gebruik van de noodopvang. De respons was hoog: 83 procent heeft gereageerd. Hiervan biedt 72 procent reguliere opvang aan, 20 procent biedt naast reguliere opvang ook gastouderopvang en 8 procent biedt alleen gastouderopvang aan.

Contractopzeggingen

BMK: ‘Helaas geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan te maken te hebben met gestorneerde facturen of dit te verwachten. Gelukkig gaat het om een klein percentage van het totale aantal facturen, maar desondanks heel vervelend. Daarbij geeft 75 procent van de ondervraagden aan contractopzeggingen te hebben. Ook lezen we in de opmerkingen dat er contracten zijn die niet ingaan of geannuleerd zijn. Het aantal opzeggingen varieert heel sterk, van enkele contracten tot 50 procent meer dan normaal.’

Noodopvang

Gemiddeld maakt een krappe 10 procent van de bestaande kinderopvangklanten op dit moment gebruik van de noodopvang. Van hen neemt ruim de helft hetzelfde aantal uren af als voorheen. Een kwart gebruikt op dit moment meer uren en iets minder dan een kwart minder.

Vraagtoename

Bijna 90 procent van de kinderopvangondernemers zien een vraagtoename voor noodopvang ten opzichte van vorige week. Ook ziet een overgrote meerderheid een toename in de vraag van ouders die voorheen géén gebruik maakte van de opvang.

24-uurs opvang

Minder dan de helft van de ondervraagden biedt 24-uursopvang aan. Niet alle respondenten reageerden op de vraag naar de omvang van deze opvangbehoefte. ‘Uit de respons kunnen we afleiden dat de vraag zeer klein is’, meldt BMK. Van de leden die 24-uursopvang aanbieden, ziet een derde de vraag naar deze vorm van opvang toenemen.

Gastouders

Gemiddeld 11 procent van de ouders maakt nu gebruik van gastouderopvang en een kwart van de gastouders ziet een toename ten opzichte van vorige week. Het merendeel geeft aan dat de vraag hetzelfde is al vorige week. Een ruime meerderheid (80 procent) geeft aan dat ouders hetzelfde aantal uren afnemen als voorheen.

Nieuwe klanten

Ruim de helft van de gastouders biedt nu ook opvang aan nieuwe klanten (ouders die voorheen geen opvang afnamen). Hoewel deze groep ouders slechts een heel klein aandeel vormt, slechts 1 tot 2 procent van het totaal, ziet 30 procent van de gastouders wel een toename in aanvragen van nieuwe ouders.

Een klein deel van de gastouders biedt 24-uurs opvang, degenen die het aanbieden zien ook maar een zeer kleine vraag en geen verschil met vorige week.

Bezetting

Ruim 95 procent van de ondervraagden geeft aan geen problemen te hebben met personeelsbezetting. BMK: ‘Als er al sprake is van een verandering dan gaat het om een toename. Goed nieuws, in deze lastige tijden.’

SZW

BMK: ‘De uitkomsten en de signalen die gegeven worden in de enquête, koppelen we terug aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De noodopvang is half maart voortgekomen uit een voorstel dat we half maart samen met BK en BOinK hebben neergelegd bij staatssecretaris Tamara van Ark. Een voorstel dat we gezamenlijk als branche deden uit een maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel om open te blijven voor ouders met beroepen in de vitale sectoren.’

Bron: BMK

Facturen

Kinderdagverblijven wachten in deze tijd gemiddeld 27 dagen op uitbetaling van facturen, twaalf dagen langer dan in 2018. In dat jaar was de gemiddelde wachttijd op betaling voor kinderdagverblijven in Nederland nog 15 dagen. Dit blijkt uit een periodieke analyse van ruim zeven miljoen facturen door Payt, aanbieder van software voor debiteurenbeheer.

Iets meer dan dertig procent van de facturen die kinderdagverblijven versturen wordt betaald na de gestelde betaaltermijn. Daarvan wordt ruim 6 procent van de facturen pas betaald na de laatste herinnering, bijna het dubbele van het Nederlands gemiddelde van 3,4 procent. ‘Over kinderdagverblijven en met name toeslagen is de afgelopen tijd veel te doen geweest. Of de verschuiving die wij in onze analyses zien daarmee samenhangt is lastig te zeggen, maar de verschillen zijn opvallend’, zegt Sander Kamstra, directeur van Payt.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.