Digitale prentenboeken in de kinderopvang: hoe bevalt dat?

Een groot deel van de pedagogisch medewerkers werkt nooit met digitale prentenboeken. Toch kunnen kinderen daar juist veel van leren. Daarom deden zes kinderopvangorganisaties mee aan een BoekStart-pilot met digitale prentenboeken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: BoekStart

Versterken van het voorleesklimaat in de kinderopvang: dat is het doel van BoekStart in de kinderopvang. Dat kan bijvoorbeeld door een aantrekkelijke leeshoek in te richten met een goede collectie prentenboeken.

BoekStartmonitor

In 2018 bleek uit de resultaten van de BoekStartmonitor dat ruim de helft van de pedagogisch medewerkers nooit met digitale prentenboeken werkt. En dat is jammer, want het bekijken van digitale prentenboeken heeft een aantoonbaar positief effect op de woordenschatontwikkeling van jonge kinderen, stelt Kunst van Lezen. Daarom is het leesbevorderingsprogramma een pilot gestart waarin het werken met digitale prentenboeken centraal staat.

Digitaal prentenboek

Wat zijn digitale prentenboeken? Dat zijn interactieve animatiefilms, waarin het verhaal en de platen van een prentenboek worden ondersteund met beeld, geluid en beweging.

In de pilot werd gewerkt met digitale prentenboeken en de BoekStartmonitor. Deze monitor heeft als hoofddoel de voorleesomgeving en het gedrag van de pedagogisch medewerkers op het gebied van leesbevordering in beeld te brengen. Daarnaast levert de Monitor informatie over beleid en organisatie in de kinderopvangorganisatie rond BoekStart in de kinderopvang.

Resultaten

Wat heeft de pilot opgeleverd op de deelnemende locaties?

De pilot heeft geleid tot actief gebruik van digitale prentenboeken op alle zes deelnemende locaties. Voor vijf van de zes was dat een hele nieuwe activiteit om mee te werken. ‘De activiteit is fijn, makkelijk en leuk. En de kinderen leren er superveel van’, klonken de reacties uit de interviews met pm’ers.

Turflijst of logboek

Op een aantal locaties ontwikkelden pm’ers een manier om gestructureerd en gedifferentieerd te kunnen werken met digitale prentenboeken, zoals met behulp van een turflijst of logboek. Deze pm’ers hebben zo’n volgsysteem bijvoorbeeld ingezet om doelbewust de taalzwakkere kinderen vaker aan de beurt te laten komen.

Ook werd de BoekStartmonitor actief gebruikt, waarmee de locaties
op basis van de monitorresultaten voor zichzelf pilotdoelen hebben geformuleerd.

Samenwerking bibliotheek en kinderopvang

De samenwerking tussen bibliotheek en kinderopvang is qua inhoud en frequentie intensiever en persoonlijker geworden. Een van de deelnemers: ‘Er is nu een drempel doorbroken, waardoor je makkelijker contact met elkaar opneemt. Ik verwacht dat dat blijvend zal zijn.’

Ouderbetrokkenheid

Drie van de zes kopgroeplocaties hebben tijdens de pilot gewerkt aan het vergroten van ouderbetrokkenheid bij voorlezen. De meest positieve reacties van ouders kwamen er op de locaties waar kinderen een leenexemplaar van het themaboek mee naar huis kregen, waarmee als digitaal prentenboek op de groep werd gewerkt. Bij het leenexemplaar zaten ook voorleestips of eenvoudige activiteiten bij het boek. De combinatie van het themaboek in de groep, het boek lenen voor thuis en het digitale prentenboek, maakt dat een boek gaat leven: bij de kinderen en de pedagogisch medewerkers, en ook bij de ouders.

Bekijk de brochure ‘Eén grote bundeling van taalactiviteiten’ met daarin alle resultaten van de pilot.

Kunst van Lezen

Kunst van Lezen: ‘Deze pilot liet zien dat het werken met digitale prentenboeken bijdraagt aan het verbeteren van het voorleesklimaat in de kinderopvang. Pedagogisch medewerkers, kinderen en ouders zijn enthousiast. De pilotgroepen willen er graag mee verder. De inzet van digitale prentenboeken biedt een meerwaarde!’

1 REACTIE

  1. We willen kinderen toch juist leren om minder achter beeldschermen te zitten. Gewone traditionele prenten-, en voorleesboeken zijn structureel onderdeel van onze kinderopvang. Dit draagt ook bij aan de taalontwikkeling en de woordenschat. Het is belangrijk dat de PMers er tijd voor maken en het onderdeel is van de kinderopvang die we verzorgen. De beeldschermen volgen vanzelf als de kinderen ouder worden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.