
Veel kinderopvangorganisaties weten zich geen raad met digitale media. Ouders maken er thuis volop gebruik van. Heeft het dan zin om als kinderdagverblijf het gebruik van media uit te bannen? Of is het juist goed om een duidelijke lijn te trekken en te besluiten om digitale media op de groep te verbieden?
Experts in opvoeding
In een artikel in het aprilnummer van tijdschrift Kinderopvang geven drie experts hun mening over deze zaak. Wat ouders van mediagebruik vinden, wordt heel zwaar meegewogen, merkt speelgoeddeskundige Marianne de Valck. Zij vindt dit jammer. ‘Het argument is dan: “Ach, thuis wordt er ook al veel mee gespeeld, dus waarom hier niet?” Maar wij zijn in de kinderopvang toch experts op het gebied van de ontwikkeling van kinderen? Dan mogen we daar ook wat van vinden.’
Goede voorbeeld
Een onderbouwde mening over het gebruik van digitale media ontbreekt nogal eens, merkt ook Jan-Maarten Rovers van Digidreumesen: ‘Kinderen media onthouden is naïef. Want hoe lang kun je er nog omheen? Thuis zijn ouders over het algemeen vrij met het gebruik van media voor kleine kinderen. Juist de kinderopvang moet het goede voorbeeld geven.’ Adviseur Kinderopvang Angela van der Plas laat zich het meest kritisch uit. ‘Digitale media kunnen heel leuk zijn, maar het is belangrijk om kritisch te kijken naar de toegevoegde waarde van een product. Er zit wel een maximum speeltijd op, dat doet bij mij wel een belletje rinkelen.’
Bespreek het in je team!
Waar de drie experts het over eens zijn, is dat kinderopvangorganisaties veel beter moeten kunnen onderbouwen waarom zij ervoor kiezen digitale media wel of niet te gebruiken op de groep. Maak het onderwerp daarom eens bespreekbaar in je team en stel jezelf en elkaar bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Waarom zouden we digitale media gebruiken?
- Welke digitale media gebruiken we?
- Hoeveel maken wij gebruik van digitale media?
- Willen we meer of minder gebruikmaken van digitale media?
- Wat is de toegevoegde pedagogische waarde van digitale media?
- Is het de financiële investering waard?
- Wat is de rol van de pedagogisch medewerkers?
- Hoe werken we samen met ouders?
In de Digidreumesen Toolbox vind je meer informatie: www.digidreumesen.nl

Een paar jaar geleden was de televisie de grote concurrent van andere activiteiten voor kinderen, maar tegenwoordig rukken de tablet en de smartphone op. Dat gebeurt vooral in de groep kinderen van 1 – 4 jaar. Lees meer over dit onderzoek >>