Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De Bonte Vlinder: kinderen in regulier onderwijs houden met ‘perspectiefgroep’

In een zoektocht naar 'de juiste aanpak' is een Sluis een nieuwe vorm van onderwijs van start gegaan: De Bonte Vlinder. Hier kunnen kinderen van 3 tot 7 uit het reguliere onderwijs of kinderopvang tijdelijk in een kleine klas naar school om geobserveerd te worden in een 'perspectiefgroep'. Na afloop kunnen de kinderen met een plan op maat weer terug naar hun oude, vertrouwde klas.

Dit meldt Omroep Zeeland in dit artikel waarbij ook een filmpje is gemaakt. De perspectiefgroep is een samenwerking tussen schoolbesturen, de kinderopvang, het samenwerkingsverband Passend Onderwijs en de gemeente Sluis: “Met het project willen we zorgen dat er niet per definitie een uitstroom is naar het speciaal onderwijs. We kijken naar welke zorg bepaalde kinderen nodig hebben. Die zorg maken we zoveel mogelijk op maat, zodat ze toch in het reguliere onderwijs hun pad kunnen bewandelen”, zegt Gerard Langeraert van de Zeeuws-Vlaamse onderwijsorganisatie Elevantio tegen Omroep Zeeland. Ook een orthopedagoog is aan De Bonte Vlinder verbonden.

Juiste aanpak

Barbara Beulens van de Stichting Escalda Scholen legt aan de omroep uit dat het project een zoektocht is naar de juiste aanpak: “Het gaat om kinderen bij wie we als professional nog niet precies weten hoe we de opvang of het onderwijs moeten inrichten. Het zijn kinderen bij wie we ons afvragen: wat heeft dit kind nodig? Wie is dit kind? En hoe komt dit kind het beste tot ontwikkeling?”

Preventief

Het doel van De Bonte Vlinder is preventief te handelen: door op jonge leeftijd te kijken wat je voor elkaar kunt krijgen, zou er op latere leeftijd minder specialistische zorg nodig moeten zijn. Ook voor de peuters die naar De Bonte Vlinder komen, is de overgang naar het basisonderwijs beter gewaarborgd. Rianne Vons, directeur-bestuurder van Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen: “Ook in de kinderopvang zien we al dat kinderen speciale behoeftes hebben.”

Inclusieve systeem

Vons ziet het liefst dat álle kinderen in plattelandsgemeente Sluis in het reguliere onderwijs blijven, in het inclusieve systeem: “In de perspectiefgroep kijken we per kind wat haalbaar is. Wat we willen is dat er een plan van aanpak ligt waarmee het kind na drie maanden teug kan naar de eigen school.”  In veel gevallen ziet Vons dat het ‘stropt’ op de basisschool. “Dan kan er tijd verloren zijn, of is de situatie geëscaleerd.Met deze perspectiefgroep proberen we dat een stap vóór te zijn.’  

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.