Conflict over opzegtermijn kinderopvang

De Consumentenbond en de Brancheorganisatie Kinderopvang staan lijnrecht tegenover elkaar wat betreft de opzegtermijn in de kinderopvang. De opzegtermijn is twee maanden, maar mag volgens de Consumentenbond bij wet maar één maand zijn. Het conflict is zo hoog opgelopen, dat beide partijen én oudervereniging BOinK een rechter willen laten beoordelen wie er gelijk heeft.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Conflict over opzegtermijn kinderopvang
Foto: ANP Photo

Sinds december 2011 geldt de Wet van Dam die zegt dat consumenten altijd het recht hebben om een contract met een leverancier of een organisatie met één maand opzegtermijn te beëindigen. In de kinderopvang is al sinds 2005, toen de algemene voorwaarden voor de kinderopvangbranche zijn vastgesteld, geregeld dat ouders twee maanden opzegtermijn hebben.

Rechtvaardigen

De Brancheorganisatie heeft een andere visie op de Wet van Dam. De wet biedt ruimte om twee maanden opzegtermijn te houden zolang de ondernemer aan kan tonen dat deze langere opzegtermijn gerechtvaardigd is.  Volgens de Brancheorganisatie is het dit ook: ‘Om pedagogische kwaliteit voor het kind te kunnen waarborgen en zorgvuldigheid in het keuzeproces van ouders te kunnen garanderen, vinden wij het verantwoord om twee maanden opzegtermijn te hanteren.’ Maar er zijn ook andere belangen van een langere opzegtermijn, zoals makkelijker om kunnen gaan met plaatsingen en opzeggingen.

Geschillencommissie

De Brancheorganisatie begrijpt niet waarom er nooit tussentijds een poging is gedaan om de algemene voorwaarden in de kinderopvang aan te passen, bijvoorbeeld vlak nadat de Wet van Dam inging. ‘Daarnaast was een kortere opzegtermijn altijd voor te leggen aan de Geschillencommissie, verbonden aan de SGR. De afgelopen anderhalf jaar dat genoemde wet geldt, is dit nooit als geschil voorgekomen’ aldus de Brancheorganisatie.

Verbijsterd

De Consumentenbond en BOinK zeggen juist lange tijd geprobeerd te hebben om er met de Brancheorganisatie uit te komen, maar zonder resultaat. Voor hen rest nu alleen nog de gang naar de rechter. De Brancheorganisatie reageert op haar beurt ‘verbijsterd’ op deze aantijgingen en bestrijdt dat ondernemers in de kinderopvang die twee maanden opzegtermijn hanteren, onwettelijk bezig zijn.

Compromis
Bij BOinK komen veel vragen van ouders hierover binnen. Ook BOinK wil dat er duidelijkheid komt over wat een reële opzegtermijn is voor de kinderopvang. Een woordvoerder van BOinK: ‘Wij hebben geprobeerd om tot een compromis tussen Consumentenbond en Brancheorganisatie Kinderopvang te komen. Helaas is dit niet gelukt. Dit alles neemt niet weg dat wanneer de Wet Van Dam van toepassing is, dit natuurlijk in de algemene voorwaarden zichtbaar moet zijn.’ BOinK betreurt de toon waarop de discussie nu wordt gevoerd

Grote bedragen

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond benadrukt het belang van een maand opzegtermijn minder: ‘Het gaat vaak om grote bedragen voor ouders, een maand extra opvang kan zo oplopen tot €700 of meer’. BOinK en de Consumentenbond hebben besloten om per direct hun goedkeuring aan de algemene voorwaarden in te trekken die zij met de Brancheorganisatie Kinderopvang zijn overeengekomen. Zij adviseren ouders die opzeggen en twee maanden opzegtermijn voorgeschoteld krijgen, de situatie kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie (mits de kinderopvangorganisatie daarbij is aangesloten).

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.