Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bouwstenen voor Sociaal stelt agendapunten voor 2018 vast

Scholen staan voor een enorme transitie en willen met hun vastgoed bijdragen aan een duurzame samenleving. Dit zegt Bouwstenen-directeur Ingrid de Moel. Zij blikt vooruit naar 2018 en hoe Bouwstenen voor Sociaal scholen en IKC’s kan ondersteunen bij huisvestingsvraagstukken.
Foto: iStock

Bouwstenen voor Sociaal is een netwerk voor samenwerking tussen scholen, gemeente en onder andere integrale kindcentra. Meer dan honderd organisaties uit het maatschappelijk vastgoed zijn bij het netwerk aangesloten.

Duurzaamheid

Ingrid de Moel stelt de agenda voor 2018 vast. ‘Er ligt een enorme transitie en transformatie-opgave voor schoolgebouwen, ook ruimtelijk gezien. Veel onderwijsinstellingen en gemeenten willen ook met hun vastgoed bijdragen aan een duurzame samenleving; zowel fysiek als sociaal. Dat is ook vastgelegd in het Energieakkoord, de Green Deal en wordt nog eens extra aangezet in het regeerakkoord. De koers is wat dat aangaat duidelijk. Maar het is nog een hele klus om de ambities ook waar te maken.

Multifunctioneel gebruik

Met zes agendapunten wil De Moel dit jaar aan de slag. Dit zijn onder andere het realiseren van de duurzame kwaliteit, multifunctioneel gebruik van gebouwen mogelijk maken en transformeren en innoveren. ‘De onderwerpen zijn bewust als werkwoord geformuleerd’, aldus de Moel.’ Ze laten zien waar het werkveld dit jaar samen aan gaat werken.’ de organisatie zou graag zien dat meer partijen zich gaan aansluiten ‘om zo nog meer meters te maken’. De PO-Raad is in ieder geval enthousiast over de waarde van Bouwstenen: ‘Ze zijn uitgegroeid tot een belangrijk ontmoetingspunt voor gemeenten en schoolbesturen. Ze zorgen op een heel praktische manier voor meer kennis van elkaar en meer wederzijds begrip.’

Lees meer over het werk van Bouwstenen voor Sociaal op www.bouwstenen.nl


Een ‘pedagogisch’ gebouw daagt kinderen uit en stimuleert kinderen in hun verschillende ontwikkelingsfasen. Bestaande schoolgebouwen kunnen prima worden aangepast om kinderen van 0-12 jaar te huisvesten én pedagogische principes goed uit te dragen. Gerike Ritsema onderzocht bestaande onderwijshuisvesting in relatie tot integrale kindcentra. ‘Een investering in pedagogische gebouwen betaalt zichzelf terug.’ Lees dit artikel terug (longread)


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.