In mijn voorgaande commerciële en dienstverlenende functies bestond mijn dagtaak voor een belangrijk deel uit ‘netwerken’. Immers een opdracht krijg je op basis van persoonlijke gunning. Ik zat dan ook regelmatig in de avonduren in diverse business clubs.
Toen ik bij Kinderopvang Kerkrade kwam viel mij op dat deze organisatie nergens lid van was. Ook waren de managers meer bezig met het netwerken met eigen medewerkers en interne problemen. Dit vond ik vreemd omdat kinderopvang bij uitstek toch een dienst is waar persoonlijke attentie van belang is.
De laatste tijd hebben we externe oriëntatie hoog op de agenda gezet. Concrete voorbeelden hiervan zijn dat managers nu veel meer rechtstreeks en pro-actief contact hebben met ouders, reguliere vergaderingen van de oudercommissie bezoeken, maar ook netwerken richting schooldirecteuren en andere kindpartners in de gemeente. Ook zijn we lid van de lokale ondernemersvereniging en bezoeken we regelmatig netwerkbijeenkomsten en evenementen. Of we informeren de pers over belangrijk nieuws binnen onze organisatie.
Ik merk dat het iedere keer weer opnieuw gereanimeerd moet worden; het zit misschien niet in de genen van de kinderopvang, maar het is wel belangrijk.