Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Shanna Kulik – Buitenspelen is meer dan spelen

Mijn dochter en zoontje zitten niet op dezelfde groep op de kinderopvang. Mijn dochter zit - of zat eigenlijk, sinds deze week gaat ze naar de basisschool - in de peutergroep en mijn zoontje in de dreumesgroep. Maar als ze buitenspelen doen beide groepen dit vaak tegelijkertijd. En dat samenspel levert een hoop op.
buitenspelen
Beeld: AdobeStock

Op het moment dat ik ze ophaal en ze spelen buiten, zie ik vaak mijn zoontje achter zijn grote zus aanhobbelen. Hij doet haar regelmatig na, niet alleen tijdens het buitenspelen maar ook in andere situaties. Ook zie ik vaak mijn dochter mijn zoontje een handje geven als hij bijvoorbeeld ergens niet op komt. Handig dat ze op die manier van elkaar kunnen leren en elkaar spelenderwijs helpen. Mijn zoontje leert van de kundigheid van zijn grote zus en mijn dochter van het overbrengen van haar kunde aan haar broertje.

Inclusieve buitenruimte

Kinderen van verschillende leeftijden samen laten spelen maakt dat de jongere kinderen leren van de oudere kinderen. En andersom natuurlijk: de oudere kinderen leren de jongere kinderen te helpen. Kijk je naar de ruimte waar kinderen van verschillende leeftijden spelen, vraagt die wel om aanpassingen naar de verschillende niveaus. Een inclusieve buitenruimte stimuleert niet alleen tot bewegen, maar ook tot samen spelen, ontdekken, uitdagen en elkaar helpen. Zo draagt buitenspelen niet alleen bij aan de motorische ontwikkeling, maar is het ook belangrijk voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling, het afstemmen op de ander en de flexibiliteit. Buitenspelen is dus veel meer dan alleen spelen.

‘Kinderen met een beperking hebben vaak een slechtere toegang tot reguliere speelplekken’

Kinderen met een beperking

Kinderen met een beperking hebben vaak een slechtere toegang tot reguliere speelplekken. Voor kinderen in een rolstoel en kinderen die moeite hebben met lopen of slecht zien is een speelplek met een zachte ondergrond, een smalle toegang of met moeilijk zichtbare markeringen bijvoorbeeld niet goed toegankelijk. Ook zijn speeltoestellen vaak niet goed te gebruiken voor kinderen met een (verstandelijke) beperking. Aanpassingen zijn soms eenvoudig. Zo kan een kind in een rolstoel in een hogere zandbak ook met zand en water spelen.

Kinderen met en zonder beperking laten samenspelen

Omdat kinderen met een beperking vaak niet in hun eigen buurt op school zitten is het samen kunnen spelen met buurtgenootjes extra belangrijk. Deze vriendschappen kunnen gevoelens van eenzaamheid tegengaan en zijn belangrijk voor hun ontwikkeling en zelfvertrouwen. Door kinderen met en zonder beperking samen te laten spelen kunnen ze vaardigheden leren die ze overal in het leven kunnen gebruiken. Maar hoe richt je zo’n inclusieve buitenruimte in?

In dit artikel lees je hier meer over >>

Het weer is omgeslagen, wat meestal betekent dat het buitenspelen niet meer zo vanzelfsprekend is als tijdens de warme zomerdagen. Binnen tijd doorbrengen leidt al snel tot minder bewegen. Als kinderen te weinig bewegen, gaan hun motorische vaardigheden achteruit. Hoe zorg je toch voor voldoende beweging? Lees hier Shanna’s vorige blog >>
Shanna Kulik
Shanna Kulik is specialist bij Kenniscentrum Sport & Bewegen op het gebied van motorische ontwikkeling bij kinderen en jongeren. Ze is moeder van een dochter (4) en een zoontje (1) die allebei naar de kinderopvang gaan. Een goede motorische ontwikkeling draagt bij aan plezier in bewegen, wat ook in de toekomst waarborgt dat kinderen blijven bewegen. Door wetenschappelijke inzichten te combineren met ervaring uit de praktijk probeert Shanna vanuit verschillende hoeken bij te dragen aan het stimuleren van bewegen van jeugd en jongeren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.