Blog Sanne Bosmans – Spelenderwijs leren

Werken in de kinderopvang is een vak. Doorlopend aandacht hebben voor het versterken van de pedagogische kwaliteit op de werkvloer, is essentieel. In deze blog wil ik je inspireren om de vernieuwingen die hiermee gepaard gaan, te bekijken vanuit het perspectief van spel. Als je dat doet, krijg je ideeën hoe je beweging brengt bij pm’ers.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Sanne Bosmans - Forsa!.jpg
'Ik zie en hoor vaak een bepaalde mate van weerstand bij de pm’ers

Het belang van hogere kwaliteit en innovatie in de kinderopvang staat hoog op de agenda. Ik zie en hoor vaak een bepaalde mate van weerstand bij de pm’ers, als ze zich nieuwe vaardigheden eigen moeten maken. ‘Ik ondersteun echt wel de sociale interacties van kinderen, daar hoef ik geen extra coaching voor.’ We willen het pedagogisch handelen graag in de goede richting sturen. Dit gebeurt via de controles van de GGD, via sturing van management of werkgroepen. Echter bij het verhogen van de kwaliteit en vernieuwing bereikt sturing ook grenzen. Effectiever is het danom spel als uitgangspunt te nemen.

In de kinderopvang zijn we vertrouwd met spel. We weten allemaal dat kinderen ontwikkelen door spel. Het spel van kinderen biedt een inspiratiebron voor het versterken van de pedagogische kwaliteit op de werkvloer. Er ligt een grote potentie in de manier waarop we naar spelen kijken. Voor zowel kind als volwassene, is spel de basis om te leren en te ontwikkelen. Laten we daar dan vooral gebruik van maken. Hieronder volgt een opsomming van een aantal werkzame elementen van spel, die we kunnen toepassen voor vernieuwing en kwaliteitsverbetering in de kinderopvang.

‘Als pm’ers moeten voldoen aan nieuwe eisen, dan hebben ze er niet altijd een beeld bij, met als gevolg dat ze het zich moeilijk eigen kunnen maken’

  • Maak van werk een spel.
    We onderwaarderen spel en overwaarderen werk. Pm’ers voelen zich vaak dan ook aangevallen als ouders hen veel speelplezier wensen. Dit is onterecht, want het werk in de kinderopvang is op zichzelf een leuke bezigheid. Ook minder leuke dingen, zoals vergaderen, kun je leuk maken. Hoe zou jij er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat de belangrijke teamvergadering waarin de kwaliteitseisen besproken worden een ontzettend mooie, aantrekkelijke en gezellige ervaring wordt, waarbij de pm’ers het liefste volgende maand weer zo’n moment willen hebben?
  • Doen is de beste manier van denken.
    Als kinderen een puzzel maken, dan zit daar geen vastomlijnd plan aan vast. Wie speelt, doet vooral. Er wordt veel energie gestoken in het bedenken van trainingen, schrijven van beleidsplannen en het strategisch uitrollen van de nodige vernieuwingen. Deze energie kan ook gestoken worden in ‘gewoon doen’, door te beginnen, het uit te voeren en eventueel bij te stellen. Doen is immers de beste manier van denken; bekijk bijvoorbeeld eens dit filmpje. Dit zou de kloof tussen wat er bedacht wordt in kantoorkamertjes en de echte praktijk weleens op kunnen heffen.
  • Kracht van verbeelding.
    Fantasiespel van kinderen is een ontzettend krachtig middel om via ‘het doen alsof’ nieuwe dingen te leren. Bekijk bijvoorbeeld eens dit fragment. Als pm’ers moeten voldoen aan nieuwe eisen, dan hebben ze er niet altijd een beeld bij, met als gevolg dat ze het zich moeilijk eigen kunnen maken. Als we hen zelf laten spelen en laten oefenen, dan geven we hen de kans om vanuit eigen perspectief een beeld te vormen van de kwaliteitseisen. Hen een beeld te geven via VIB, meelopen van ervaren collega’s of coaching on te job, biedt hen de mogelijkheid om samen te spelen en via samenwerking nog meer innoveren.

Pm’ers de ruimte bieden om net zoals de kinderen spelenderwijs te leren en te ontwikkelen, biedt kansen voor innovatie en sterkere pedagogische kwaliteit. Spel als manier van kijken en handelen biedt de mogelijkheid voor pm’ers om opener te staat voor vernieuwingen en vanuit intrinsieke motivatie in beweging te komen.

De vorige keer gaf Sanne in haar blog anwtoord op de vraag ‘hoe zorg je ervoor dat kinderen goed drinken, terwijl je het ook gezellig houdt voor jezelf en de andere kinderen aan tafel?’ Lees haar antwoord in haar blog

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.