Blog Sanne Bosmans – Rust managers verhoogt kwaliteit

We weten allemaal dat de babyopvang een kwaliteit boost kan gebruiken. Ondanks allerlei goede initiatieven, gaat de pedagogische kwaliteit niet omhoog. Een overgeslagen item en tevens een sleutel tot succes is de rust van de managers.
Sanne Bosmans - Forsa!.jpg
'Wat hebben mijn collega’s

Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit, vooral in de babyopvang, op het gebied van de interactievaardigheid ‘sensitief responsiviteit’ erg zorgelijk is. Een logische oplossing lijkt: pedagogisch medewerkers bijspijkeren en aanleren van deze vaardigheid. Dit is echter een te snelle conclusie. We slaan een essentiële stap over: tijd voor pedagogische kwaliteit. Die is er in de dagelijkse praktijk vaak niet.

Drukte van management

De gemiddelde manager, pedagogisch coach, -specialist of senior heeft veel op zijn/haar bordje liggen. Er zijn veel verschillende taken met allemaal een hoge prioriteit. Met als gevolg dat de pedagogiek vaak onderaan de stapel komt te liggen. Want hoe vaak ben je nu echt op de groepen en hoeveel tijd neem je om je team te coachen?

‘Als jij nauwelijks de rust hebt om er voor je team te zijn hoe kunnen zij dan op hun beurt sensitief responsief zijn naar de baby’s?’

We kunnen wel investeren in de interactievaardigheden, maar je als leidinggevenden geen tijd hebt voor je team, onvoldoende aanvoelt wat je team nodig heeft en er geen tijd is om het te borgen op de werkvloer, dan dweilen we met de kraan open. Stap één is dus investeren in rust!

Creëer je rust

Er is een grote behoefte aan rust in de babyopvang, dat blijkt wel aan de populariteit van de rustchallenges die we vanuit Forsa georganiseerd hebben. Niet alleen baby’s hebben een grote behoefte aan rust. We hebben allemaal de rust in ons hoofd nodig, om aan te voelen wat we zelf en de anderen nodig hebben. Kortom, je hebt rust nodig, om sensitief responsief te zijn. Dit is nogal een uitdaging met een stressvolle baan, die veel regel- en randzaken bevat, zoals het maken en opvullen van roosters, het verzorgen van rondleidingen voor ouders, onderhouden van contacten met gemeenten en ga zo maar door. Het is een hele kunst om dan oog te houden voor de dagelijkse pedagogische praktijk.

Pedagogische kwaliteit is je prioriteit

Zoals we blijven rennen en vliegen, veel gedaan willen krijgen in een te kort tijdsbestek, grote to-do-lijstjes creëren, multitasken en veel moeten, dragen we bij aan stress voor de teams en de baby’s. We kunnen alleen maar tijd creëren voor pedagogische kwaliteit, als we meer ontspannen werken. Het startpunt van kwaliteitsverbetering in de babyopvang ligt dan ook bij het management. Als hier meer rust is, ontstaat er meer tijd voor pedagogische kwaliteit. Dan ontstaat er namelijk meer ruimte om de pm’ers letterlijk en figuurlijk meer te zien. Een simpele vraag die je iedere dag aan jezelf en je team kan stellen is: ‘Wat hebben mijn collega’s, de baby’s en ik vandaag nodig, om ontspannen te zijn?’

De vraag is simpel, maar het antwoord zal wellicht een zoektocht zijn. Door het er dagelijks over te hebben, creëer je ruimte om sensitief te zijn naar de behoefte aan rust, wat de basis is voor kwaliteitsverbetering.  

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.