Ik lachte erom en zei: ‘Misschien vond ze het spannend omdat ze hen niet goed kent. Want ik zag op de foto’s van vorige week dat ze wel erg leuk en fanatiek meedeed toen jullie aan de slag gingen met nijntjes BeweegABC.’ Dat bevestigde de pedagogisch medewerker. ‘Bij jullie voelt ze zich op haar gemak, zo maken jullie het verschil,’ eindigde ik het gesprek terwijl mijn dochter en ik ons klaar maakten om naar huis te gaan.
Toen ik die avond de dag nog eens doornam onder het genot van een kop thee dacht ik hieraan terug. Ik besefte dat dit een van de boodschappen uit het webinar ‘Stimuleer de motorische ontwikkeling van 0-4 jarigen’ tijdens de Week van de Motoriek bevestigde. Pedagogisch medewerkers spelen een belangrijke rol bij beweegstimulering van jonge kinderen. Zoals dr. Jessica Gubbels tijdens het webinar zei: ‘Als pedagogisch medewerker ben je in de gelegenheid een mooi zaadje te planten waarmee je het verschil maakt in de ontwikkeling van kinderen, ook al zie je hen maar een paar uur per week.’
Pedagogisch medewerkers spelen een belangrijke rol bij beweegstimulering van jonge kinderen.
Tijdens het webinar werd gedeeld wat er vanuit wetenschappelijk onderzoek bekend is over de motorische ontwikkeling van jonge kinderen. Vervolgens brachten professionals uit de praktijk twee casussen in waarover een panel in gesprek ging. Dit panel bestond uit dr. Jessica Gubbels (Maastricht University), Arno de Swart (Wij Buurtsportcoaches), Ellen-Joan Wessels (Nederlands Centrum Jeugdgezondheid), Tanja Bracco Gartner (KNGU) en ikzelf namens Kenniscentrum Sport & Bewegen.
Een van de casussen werd ingebracht door Anoek van der Velden, buurtsportcoach bij Kinderopvang ‘t Kroontje in Veghel. Anoek biedt sportlessen aan voor peuters en eenmaal keer per week ook voor 0-2 jarigen. Ze is echter van mening dat er nog meer kansen tot bewegen liggen binnen de kinderopvang. Kansen die we eigenlijk niet mogelijk laten liggen, bewegen stimuleert immers de ontwikkeling van kinderen.
Focus niet alleen op sportactiviteiten, maar zoek juist ook kansen in activiteiten uit de dagelijkse routine.
Benieuwd naar een aantal inzichten en opbrengsten van het panelgesprek?
- Hoe laat je kinderen meer bewegen zonder dat het een ‘extra activiteit’ is? Bijvoorbeeld door peuters zelf aan tafel te laten klimmen of zelf hun jas aan te laten trekken. Focus niet alleen op sportactiviteiten, maar zoek juist ook kansen in activiteiten uit de dagelijkse routine en breng gevarieerd meer beweging in de dag!
- Wil je jouw collega’s enthousiasmeren meer met bewegen te doen? Informeer hen over de meerwaarde van bewegen voor de ontwikkeling van kinderen, maar laat hen zelf bepalen wat ze doen en hoe ze dat doen. Zo worden ze mede-eigenaar. Ze zetten hun creativiteit in en kiezen manieren om met de kinderen in beweging te komen die dicht bij henzelf liggen. De kans dat ze zelf enthousiast meedoen en ervan genieten neemt hierdoor toe.
- Werk samen met partners in de wijk om bewegen binnen de kinderopvang te stimuleren. Afhankelijk van de invulling van de functie, kan de buurtsportcoach beweeglessen verzorgen, kennis overdragen omtrent bewegen en de samenwerking met lokale partners versterken. De kinderopvang en buurtsportcoach kunnen elkaar versterken.
- Oriënteer je op (bij)scholingsmogelijkheden voor pedagogisch medewerkers. Denk dan aan de inzet van erkende interventies of aan de aanpak Gezonde Kinderopvang.