Blog Judith Kuiten – De geitenwollen sokken vliegen door mijn klaslokaal…

Een groep van 24 volwassen vrouwen. Allemaal werkzaam in de kinderopvang en één dag in de week in de schoolbanken met het doel het diploma Pedagogisch Werker, niveau 3 te halen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Blog Judith Kuiten - De geitenwollen sokken vliegen door mijn klaslokaal…

We werken aan de hand van een tekst waarin verschillende onderwijskundige- en pedagogische visies aan de orde komen. De vrouwen starten met de brainstormronde. De Vrije school komt ter sprake waarop de geitenwollen sokken onmiddellijk door mijn klaslokaal vliegen. De uitspraken variëren van: ‘Daar worden kinderen helemaal vrij gelaten’ en ‘Ze hebben daar geen boeken’ tot ‘Die kinderen lopen altijd achter met rekenen en taal.’

Ik kijk, ik luister en ik zwijg. Ja, ik zit daar in de rol van van docent en zou keihard kunnen ingrijpen. Ik zou deze vrouwen kunnen overspoelen met woorden. Ik zou er ‘mijn’ punt van kunnen maken. In plaats daarvan houd ik mijn lippen stijf op elkaar. Het enige wat ik wél doe – in de laatste minuut van de les – is zeggen dat twee van mijn kinderen naar de Vrije school gaan.

Wat volgt is een doodse stilte. Mijn taak is deze vrouwen te stimuleren tot zelfstudie en met die ene zin bereik ik dat. Hoe kan een pedagoog haar kind nu naar de Vrije school brengen? De gedachten zijn hoorbaar. De volgende dag trof ik mezelf bij de administratie van de Vrije basisschool en ontving ik heel hartelijk een extra exemplaar van een promofilm. Die kon ik maar beter vast in mijn tas hebben…


‘Ik had er ‘mijn’ punt van kunnen maken. In plaats daarvan hield ik mijn lippen stijf op elkaar’



Precies een week na de genoemde les stond ik weer voor dezelfde groep vrouwen. Ze hadden bladzijden vol met aantekeningen over Steiner, reïncarnatie en met ‘hoofd, hart en handen’ werken. Ofschoon ze zich zichtbaar hadden verdiept, was duidelijk dat de woorden nog weinig betekenis voor ze hadden. Waarop ik de film aanzette. Wat volgde was een aandachtvolle stilte.

En de eerste vraag na het zien van de film:

‘Zit er hier ook een Vrije school?’

En kunnen mijn kinderen daarnaartoe?

Let wel: de moraal van dit verhaal is niet dat iedereen zijn kinderen naar de Vrije school moet brengen. Een keuze maken voor een basisschool is een keuze van ouders (en kind). Daarin is eenieder van ons natuurlijk vrij. De moraal van dit verhaal is wél dat wij ons (soms) wat bewuster mogen zijn van onze veronderstellingen / (voor)oordelen en aannames. Ik zou iedereen willen uitdagen deze wat vaker te checken. Loop eens binnen tijdens een open dag. Lees eens wat (andere) pedagogische visies.

Want vooroordelen?

De werkelijkheid is meestal leuker…

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.