Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog José Goes – Modderdag

Modder, zand en water… Het leukste speelgoed wat er is! Daar kan het duurste speelgoed niet tegenop. Ik doe eigenlijk al jaren mee aan Modderdag. Het is goed voor de fijne en grove motoriek. Kinderen zijn intensief bezig met hun vingers tijdens het spelen met zand en het graven, en er ontstaan gesprekken. Dit is weer goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook wordt er aan de woordenschat gewerkt. Eigenlijk komen er heel wat ontwikkelingsgebieden aan bod tijden het spelen met zand en modder.
blog-jose-goes-modderdag
Foto: José Goes

Toen ik voor de eerste keer meedeed met mijn opvang aan Modderdag, ploos ik heel internet af voor leuke activiteiten. Modderdag was toen nog niet zo bekend. Nu heb je de keuze uit veel activiteiten. Ik ben erachter gekomen dat de eenvoud leuk is. Ik heb een grote bak met modder op de grond gezet. De kinderen fietsen, steppen, rennen langs de bak met modder. Ik wacht af totdat iemand het ‘ontdekt’. Ik wil dat ze zelf op ontdekkingstocht gaan. Na een tijdje buitenspelen, gooi ik toch maar een balletje op. ‘Weten jullie wat hierin zit?’ Ik sta bij de bak met modder. Vigo, Nathan, Dylan en Amélise komen bij de bak staan. ‘Modder’, zegt Amélise. ‘Ja, dat klopt! Wie zou er met z’n voeten in de modder willen staan? Wie zou dat willen?’ Dylan keert zich om en gaat fietsen. Vigo, Amélise en Nathan blijven staan. Lynn is aan het spelen met de step. Ze kijkt van een afstand mee. Even later gaat ze naar binnen om daar te spelen. ‘Wil jij in de modder staan?’, vraagt Amélise aan Nathan terwijl ze naar hem toe loopt. Nathan blijft strak naar de modder kijken en geeft geen antwoord. ‘Ik niet!’, roept Dylan op een afstand. ‘Het hoeft ook niet hoor. Alleen als je zelf wilt. Als je modder aan je voeten en handen hebt en je wil dat niet meer, hoe kunnen we het dan schoon maken?’, vraag ik. ‘Water!’, roept Amélise. ‘Juist! Dan spoelen we het met water er weer af.’ Het blijft even stil. ‘Ik wil je ook een hand geven als je dat fijn vindt.’ Vigo loopt naar achteren en blijft op een afstand kijken. ‘Amélise’, zegt Nathan. Amélise reageert niet. ‘Amélise!’ Nathan z’n ogen staan ondeugend. Hij staat vlak voor Amélise met een grote grijns te draaien met z’n hoofd maar ze reageerde niet.

‘Amélise,  wil jij in de modder staan?’, vraag ik. ‘Nee!’, zegt ze resoluut. Vigo staat op een afstand te kijken. ‘Vigo, wil jij? Wil jij in de modder staan?’ ‘Ja!’, roept hij enthousiast en komt aanlopen. Voorzichtig zet hij z’n ene voet op het randje en daarna in de modder. ‘Wil jij mij helpen?’, vraagt Vigo aan mij. ‘Tuurlijk wil ik je helpen!’ Ik geef Vigo een hand en hij zet z’n andere voet er ook bij. Hij blijft héél stil staan. Starend naar z’n voeten. ‘Stoer van je hoor Vigo! Wie wil dit ook?’ Amélise wil weg lopen maar ziet Nathan ook in de modder stappen. Ze loopt een rondje om mij heen en komt aan de andere kant van de bak te staan. ‘Amélise, jij ook?’, vraagt Nathan. Amélise is nog niet overtuigd. Ze doet een stapje naar achteren. Dylan komt er ook weer bij staan en kijkt naar de vieze voeten in de modder. ‘Wil je ook Dylan.’ ‘Nee…’ Hij doet een stapje naar achteren. ‘Het hoeft ook niet hoor!’ ‘Hoe voelt dat aan je voeten?’, vraag ik aan Vigo en Nathan. ‘Water!’, zegt Nathan. ‘Ja, er zit water door de modder.’ Nathan en Vigo blijven stokstijf staan in de modder. Amélise wil het toch even voelen. Met haar grote teen voelt ze in de modder, wiebelt een beetje met haar tenen en gaat er weer uit. Er zit wat modder aan haar voet. Op de stoep probeert ze het eraf te vegen. ‘Voelt een beetje gek hè!?’ ‘Ja! Blllegh!’ Ze steekt haar tong uit en trekt een vies gezicht. Nathan begint z’n tenen te bewegen. Dylan heeft het weer gezien en gaat weer verder met z’n eigen spel.

‘Het was weer leuk om te zien hoe de kinderen hebben genoten van de modder’

‘Lynn wil jij ook?’ Lynn is naar buiten gekomen en is er ook bij komen staan. Lynn neemt een stap en staat meteen met twee voeten in de modder. Amélise staat aan de rand. Eén voet zet ze erin. Ze tikt met een platte voet in de modder. Meteen gaat de voet er weer uit. Lynn probeert te springen in de modder. Nathan ook. Vigo blijft stil staan. Amélise loopt weg. Lynn en Nathan zijn allemaal ‘danspasjes’ aan het maken. ‘Rondje draaien’, zegt Lynn. Ook Nathan draait een rondje. ‘Beetje raar!’, zegt Lynn. ‘Ja hè! Dat voelt een beetje raar hè?!’ Ze krijgen er lol in! ‘Voeten nat!’, zegt Lynn. ‘Ja, je voeten zijn nat en een beetje vies maar dat geeft niet.’ Vigo blijft nog steeds stil staan. Hij observeert de anderen wel. Lynn en Nathan gaan hard stampen in de modder. Ook ik krijg de nodige spetters! Lynn stapt uit de bak. ‘Oh jee! Voeten nat!’, roept Lynn. Ook Nathan stapt uit de bak. ‘Oh jee! Voeten nat!’, herhaald Nathan. Terwijl Nathan en Lynn spelen met de modder, zit Vigo toe te kijken. Hij blijft nog steeds als een standbeeld in de modder staan.

Amélise staat bij de tuinslang. Ze heeft de spuit al in haar handen. ‘Wil je mij schoon spuiten, José?’ ‘Gaan we zo doen Amélise. Eventjes wachten.’ Amélise legt de spuit weg, stapt op de fiets en komt  weer kijken.

‘Allemaal modder!’, zegt Lynn en kijkt naar haar voeten. ‘Ja, allemaal modder hè.’ Intussen lopen Nathan en Lynn in en uit de bak. Op de stoep komen allemaal modder-voetstappen. ‘We kunnen ook voetstappen maken op papier.’ Ik leg drie papiertjes op de grond. ‘Wil jij ook Vigo?’ Ik geef Vigo een hand om eruit te stappen. Hij komt met twee voeten op het papiertje staan. Na even staan bekijkt hij zijn voetafdruk en loopt weg om met iets anders te spelen.  Ook Lynn en Nathan komen op het papiertje staan. Als ze er af lopen, zien we allemaal voetafdrukken van modder. ‘Mooi hè?’, zeg ik.

Amélise blijft de bak met modder toch wel interessant vinden. ‘Mag ik ook een voetafdruk maken?’, vraagt Amélise aan mij. ‘Tuurlijk mag dat!’ Ik leg een papiertje voor haar neer. Voorzichtig stapt ze erin. Nathan staat naast haar in de modder. Hij pakt een handje modder en legt dat op zijn voetafdruk. Amélise kijkt goed hoe hij dat doet. Ze gaat op het papiertje staan, loopt terug, pakt een handje modder en gooit het ook op haar voetafdruk. Nathan en Amélise zijn druk bezig met de modder te verplaatsen naar het papiertje met de voetafdruk. ‘Pats!’, hoor ik ze zeggen! Dylan komt ook kijken. Hij pakt ook een handje modder en gooit het voor zich uit. Z’n hand veegt hij meteen schoon aan zijn shirt. Hij checkt zijn handen of er nog modder aan zit en hij loopt weer weg. Lynn komt ook kijken. Ook Lynn gooit modder op paar voetafdruk. Er valt natuurlijk ook veel modder naast het papiertje. Lynn verzameld al die modder en legt het op haar papiertje. Af en toe even springen op de modder.

Als de bak leeg is, verplaatsen ze alles weer terug naar de bak. Amélise vraagt of ik haar voeten en handen schoon wil spuiten. Na Amélise worden alle voeten en handen schoon gespoten. Het was weer leuk om te zien hoe de kinderen hebben genoten van de modder. Ieder op z’n eigen manier!

José Goes werkt al 15 jaar als gastouder. Daarvoor werkte zij in de kinderopvang. Het thema van haar opvang is ‘natuur’. Zij probeert kinderen allerlei dingen over de natuur te leren, met passende activiteiten. Ze gaat met regelmaat naar het park om de hoek van haar gastouderopvang, naar de boerderij met koeien en kalfjes aan de overkant of naar de groentekas in haar eigen tuin van haar gastouderopvang aan huis. Waar ook geitjes, kippen, konijnen en een hond zijn! Over deze avonturen schrijft ze blogs voor KinderopvangTotaal.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.