Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Blog Ilse Raasing – Spelen heeft geen status

Ilse Raasing
Ilse Raasing is directeur van stichting Kinderopvang Waterland in Monnickendam en voormalig columnist voor Management Kinderopvang. Zij is een energiek en mensgerichte manager met meer dan 35 jaar ervaring in de kinderopvang. Naast haar passie voor kinderopvang is ze actief als zangeres en is ze ook jarenlang actief geweest in de politiek.
Pas wanneer je komt met ‘leerdoelen voor kinderen van 0-4 jaar’, of praat over ‘de doorlopende leerlijn’ doet de kinderopvang ertoe. Want we gaan natuurlijk niet een potje lopen te pielen met stokjes in de grond op zoek naar wormen, taartjes bakken in de zandbak of een beetje rondlummelen op een driewieler.
blog-ilse-raasing-spelen-heeft-geen-status
Ilse Raasing

We hebben wel iets anders te doen, want het leerresultaat in Nederland staat ter discussie binnen de Tweede Kamer en dan zit het hem vooral in de ‘onderkant’. Dus kinderopvangorganisaties: hou op met dat kinderachtige gespeel en ga iets doen! En al die pedagogisch medewerkers die boekjes voorlezen, kinderen helpen met conflicten op te lossen, uitdagen om samen te spelen, om te onderzoeken hoe de natuur er uit ziet, om te leren delen, zouden veel beter de taaltoetsen kunnen gaan oefenen, tafels kunnen gaan trainen en uiteraard alles maandelijks toetsen en vastleggen.

Nee, nee en nog eens nee! Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Waarvoor waren al die studiereizen naar Finland bedacht? Het land dat in de top-5 staat van het beste onderwijs van de wereld. Waar kinderen tot 6 jaar op de dagopvang zitten en pas dan de ‘schoolse’ klassen betreden. En daarvan zijn de jongste het merendeel van de dag bezig met spel en natuureducatie. Want de grootste leermeester is de natuur en de beste leerresultaten bereiken we door kinderen blij, gelukkig en nieuwsgierig te maken.

‘Wanneer is het kind toe aan een nieuwe uitdaging en hoe kunnen we het kind het beste stimuleren?’

Geen ‘knipje’ bij het bereiken van de vierjarige leeftijd, maar kijken naar de ontwikkeling van het kind. Wanneer is het kind toe aan een nieuwe uitdaging en hoe kunnen we het kind het beste stimuleren? Finse leerkrachten geven per dag gemiddeld een uur minder les. Ook hebben de leerlingen vaker pauze en zijn vroeger vrij dan in Nederland. Finnen gaan ervan uit dat kinderen beter en effectiever leren als ze fris zijn. En bovenal: een kind leert heel veel van spelen! Kinderen tot zestien jaar krijgen géén gestandaardiseerde toetsen maar leraren geven feedback aan kinderen: ‘Hoe zou je het ook kunnen doen?’

I love it! Maar het gaat niet om mij. Het gaat om wat kinderen nodig hebben en waardoor ze zich goed kunnen ontwikkelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Dat doe je door te zorgen dat de basis goed is. Onze pedagogisch medewerkers hebben een prachtige rol in die vier jaar dat kinderen gebruik maken van de kinderopvang. Zij zijn ervoor om kinderen uit te dagen in hun spel, om ze te stimuleren om dingen voor elkaar te krijgen, om op onderzoek uit te laten gaan en om te herhalen. ‘Nog een keer.’ Want kinderen groeien bij het behalen van succes. Hun succes! Een kind trekt 20 keer de schoenen verkeerd om aan en de 21ste keer heeft hij het door. Dat is succes! Succes ná ervaren, verbanden te leggen, in te schatten en door te doen. En dat is waar wij ons in de kinderopvang op moeten focussen.

Op ons mooie werk en op het leren spelen en het spelend leren.

‘Haal de oorlog uit het kind.’ Dat zinnetje zit dagelijks, zo niet structureel, in mijn hoofd. Ik ben zo ‘week’ als wat als het gaat om kinderen met hun verdriet, angst en pijn. Volgens mij heeft iedereen dat die met kinderen werkt. Lees de vorige blog van Ilse

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.