Blog Dag 3 Team Toekomst – Dialoogtafels

Woensdag 8 november, we zijn precies op de helft van de week. Vandaag staat in het teken van naar buiten en praten met ouders en kinderen en van de dialoogtafels in de avond.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

‘We doen het voor de toekomst en met de toekomst’, (Rob, teamgenoot).

Vanochtend sloot Marin van Schaick, initiatiefnemer van de week en operationeel directeur bij KION, aan bij de dagstart. Ik vroeg aan Marin wat de meest opvallende zaken zijn die ze vanochtend gehoord had.

“Het team denkt heel goed vanuit de kinderen, ze zijn sterk gefocust op het aanbieden van een fantastisch programma. Wat vinden kinderen aantrekkelijk, wat vinden ze leuk, en wat juist niet. Het team denkt groter, kijkt niet per locatie maar probeert krachten onderling te verbinden. Hoe kunnen we toegevoegde waarde richting school creëren, vragen zij zich af. Deze vraag kunnen ze vanavond aan schooldirecteuren en leerkrachten stellen tijdens de dialoogtafels.”

Kinderen willen avontuur, beleving en ervaring.

‘Weg met de regels, kom maar op met de risico’s want we zien ze!’ (Marin, operationeel directeur KION)

Duurzaam omgaan met de wereld zorgt ervoor dat kinderen participeren in het proces. Een waterspel kan pas gespeeld worden, als de regentonnen vol zijn. Het team zoekt naar een balans tussen grootschalige activiteiten waar iedereen aan mee doet en kleine alledaagse dingen.

“Mijn collega’s zoeken het niet aan de educatie kant, en leggen de nadruk op spelenderwijs ontdekken, beleven en ervaren. Het gevolg is dat je al spelend leert, aldus Marin.”

Marin ziet de energie bij de mensen, hoort mooie individuele verhalen, sommige hebben zelfs slecht geslapen vanwege de adreline. Ook ziet ze de worsteling bij de deelnemers, waar gaan we naar toe, we hebben het nog onvoldoende scherp, maar stapje voor stapje komen we er wel. Door het bouwen van een nieuw concept op deze manier te organiseren dragen we ook bij aan de zingeving van onze collega’s. Teamgenoot Puck verwoordde het heel mooi:

‘Ik wil graag een sociaal emotionele gids voor kinderen zijn!’ (Puck van Buren, teamgenoot)

Armand, die het proces begeleidt, is blij verrast met fundamentele benadering van kinderopvang door het team. “Ze zijn zich bewust van hun rol in de ontwikkeling van het kind. Welke bijdrage kunnen wij daaraan leveren, is de vraag die zij zich regelmatig stellen? Ze zijn zich er terdege bewust van dat bso tijd vrije tijd is, dat het leuk moet zijn, maar dat je ze ook kunt helpen in het versnellen van hun ontwikkeling en het leren ontdekken van de wereld. Deze discussie wordt goed gevoerd. Het gaat niet alleen over de kleinere dingen, zoals de activiteiten. Er zit ongeduld en gretigheid in de groep.”

Het is echt een enthousiaste groep mensen, ze nemen initiatief in de sturing van het proces. Door de week en werkvorm boren ze andere talenten in zichzelf aan. Ze doen totaal andere dingen dan normaal waardoor ze zich ook nog persoonlijk verder ontwikkelen. Je kunt binnen de organisatie gebruik maken van de talenten die ze hebben, anders dan de talenten die ze dagelijks inzetten. Je haalt veel potentieel naar boven, aldus Marin en Armand.

Dialoogtafels

Mijn collega’s Tilly en Geert hebben de dialoogtafels voorbereid en leggen de aanwezigen uit wat de bedoeling van de avond is. Met elkaar in gesprek tijdens verschillende rondes onder het genot van een hapje eten. Het team ging in gesprek met leerkrachten en directeuren van basisscholen uit Nijmegen, maar ook met vertegenwoordigers van onder andere de gemeente, de Dar en de Bastei. De verzamelde input uit de meer dan 57 gesprekken met kinderen en 52 ouders wordt gebruikt in de gesprekken met de aanwezigen. Dit leverde weer concrete ideeën en inspiratie op voor het visualiseren en vervolmaken van het concept.

Morgen gaan mijn collega’s aan de slag met het visualiseren van het concept en staan er experttafels gepland om de details van het concept scherp te krijgen. Tot morgen!

Wat deed Team Toekomst op dag 1? Mark Veekamp van IVN Natuureducatie hielp een handje. Lees blog 1 hier

Op Dag 2 ging team Toekomst in gesprek met ouders en kinderen. Lees blog 2 hier

Op dag 4 werd het concept gevisualiseerd. Spannend! Lees blog 4 hier

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.