Daarnaast heb ik in de hele reeks van prijzen, ook een interview in Kinderopvang gewonnen! En mag ik op de cover van het vakblad verschijnen. Weer, toevallig stond ik er in maart ook op met de aftrap van de nominatierondes. Dit interview is enige tijd geleden door Frida Noordzij afgenomen. In het juli/augustusnummer vind je het interview terug.
“Pedagogisch professional met een groen hart”. Zo heeft Frida het stuk genoemd. Het is een mooi stuk geworden waarin een kijkje op een onderdeel van mijn werk. Maar vooral ook wat de uitwerking is van een groen plein, welke mogelijkheden dit biedt voor de ontwikkeling van de kinderen. De manier waarop je als kind anders opgroeit als je veel buiten mag zijn in zo’n avontuurlijke tuin.
Kinderen gaan op ontdekkingstocht, je kan immers niet het gehele plein overzien. Het is overal groen en in het groene plein zit altijd beweging. Zo groeien de struiken in het voorjaar en ontwikkelen de knoppen die in de zomer bloeien. De seizoenen zijn merkbaar. Kinderen kunnen op onderzoek. Er zijn hoogteverschillen, verschillende plekken, waar je soms niet heen kan omdat het hek dicht zit. Op sommige plekken vind je spullen waar kinderen mee aan de slag zijn. Stokken, stenen, dennenappels, plankjes, potten, pannen, emmers, gieters, bandjes, doeken. Maar ook water, zon, zand en modder.
‘De groene pleinen en het gebruik ervan vraagt extra tijd en vaardigheden van de medewerkers. Zij dienen te anticiperen op het buiten zijn’
Kinderen worden uitgedaagd met opdrachtjes, zoektochtjes, kijken, voelen, ruiken, luisteren. Samen en alleen. De hele dagopvang is voor kinderen van 0-4 jaar. Het groene speelplein voor 4-12 jaar heeft meer uitdagingen en veel losse materialen om hutten te bouwen en te sjouwen. Wilgen die onderhoud nodig hebben en wilgentunnels die groeien, waterlopen maken en schatten te zoeken.
De groene pleinen en het gebruik ervan vraagt extra tijd en vaardigheden van de medewerkers. Zij dienen te anticiperen op het buiten zijn, door parasols of zonneschermen op te hangen, door los materiaal te organiseren, buitendouches te fabriceren in de zomer en bijvoorbeeld ijsklompen om mee te spelen, in de winter. Zij moeten in de gaten houden of het materiaal nog wel speelbaar is, of gevaarlijk door verkeerd gebruik of omdat het gewoon kapot is. Het vraagt een andere manier van kijken naar het buiten spelen als dat je doet op een stenen plein.
Alle pleinen groeien op hun eigen manier met de eigen middelen die we ter beschikking hebben. Er zijn bepaalde elementen die je altijd wel terug ziet komen op een groen plein en gelukkig steeds vaker ook op de pleinen van reguliere kinderopvang. Daar word ik blij van. Ik gun ieder kind een groen plein!