Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Carlien Langelaan – Voorlezen

Brancheorganisatie VGOB beantwoordt prangende vragen van gastouders. Dit keer: 'Ik lees iedere dag een verhaaltje voor aan mijn gastkinderen. Hoe kan ik nog meer uit dat voorleesmoment halen?'
Blog Carlien Langelaan - Voorlezen

Voorlezen is leuk, gezellig en kan op ieder moment van de dag. Heel goed dat u hiervoor iedere dag even de tijd neemt. Hoe lang er voorgelezen kan worden, wordt hangt af van uw gastkinderen. U zult zelf merken wanneer hun interesse in het verhaal verslapt.

Bij jonge kinderen is het beste om te kiezen voor een kort verhaal zodat het verhaaltje in een keer uitgelezen kan worden. Bij jonge kinderen is het ook belangrijk aandacht te besteden aan de plaatjes in het boek. Voorlezen vergroot de woordenschat. Door met kinderen de plaatjes te bekijken en te benoemen, leren ze hoe iets heet. Tijdens het voorlezen pikken kinderen deze nieuwe woorden op. Een wat ouder kind kan naar de betekenis van een moeilijk woord vragen. Het is goed hierop in te gaan en met het kind te praten over het moeilijke woord en het verhaal. Voorlezen oefent de luistervaardigheid en het concentratievermogen. Als het verhaal uit is, kan nog even verder gepraat worden. Hebben de kinderen onthouden waar het verhaal over ging? Het is heel zinvol om aan de hand van vragen de inhoud van het verhaal na te bespreken.


‘In hun jonge leventje krijgen kinderen te maken met veel nieuwe indrukken en situaties. Samen een boekje lezen over een zo’n onderwerp en daarover praten, kan een kind helpen bij de verwerking hiervan’

Voorlezen draagt bij aan het taalgevoel en taalbegrip. Kinderen raken vertrouwd met taal, alleen al door te luisteren naar een verhaal. Voorlezen met stemmetjes kan heel leuk zijn voor een kind, maar ook met het variëren van de intonatie kan veel bereikt worden. Het is belangrijk om tijdens het lezen goed contact te houden met de kinderen en steeds te kijken hoe zij reageren. Wanneer de kinderen het verhaal eng vinden, kun je het verhaal minder spannend maken met behulp van een grapje tussendoor, een andere intonatie, een andere woordkeus of door eventueel het verhaal aan te passen of een stukje over te slaan. Terwijl een andere intonatie het verhaal juist extra spannend kan maken voor een kind dat ervan geniet.

Voorlezen stimuleert de sociaal-emotionele vaardigheden. In hun jonge leventje krijgen kinderen te maken met veel nieuwe indrukken en situaties. Denk aan een nieuw broertje of zusje, de eerste schooldag of misschien een verhuizing. Samen een boekje lezen over zo’n onderwerp en daarover praten, kan een kind helpen bij de verwerking hiervan. Wanneer kinderen worden voorgelezen, leven ze mee met de karakters uit het boek. Spelenderwijs leren zij zich zo in te leven in de leef- en ervaringswereld van een ander.

Voorlezen motiveert een kind om zelf te leren lezen. Begrijpend lezen is de basis van bijna alle schoolvakken. Voorlezen is dan ook heel zinvol, gelukkig vinden bijna alle kinderen het heerlijk om voorgelezen te worden. Voorlezen is vaak een rustmoment in een drukke dag, even aandacht voor elkaar. Niet voor niets wordt er ieder jaar opnieuw de kinderboekenweek georganiseerd, het belang van voorlezen mag niet worden onderschat!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.