Blog Carla Schriek – Maak kinderen mediawijs!

Media kunnen leuk en leerzaam zijn. Maar: kinderen moeten wel weten hoe ze ermee omgaan. Daar kunnen wij als professionals in de kinderopvang een bijdrage aan leveren.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
mediawijsheid
Carla Schriek werkt bij Kind & Co als clustermanager Bunnik en Zeist. Carla is één van de ambassadeurs Gezonde Kinderopvang.

Op de BSO’s van Kind & Co staat een pc met internetfilter. Dat filter zorgt ervoor dat kinderen niet in aanraking komen met bijvoorbeeld seks of geweld. Maar op een smartphone of tablet zit geen filter, met het risico dat kinderen content zien die niet past bij hun leeftijd en ontwikkelingsniveau. Daarom vinden we het belangrijk dat kinderen leren omgaan met online content. Mediawijsheid noemen we dat.

Voor ons mediabeleid hebben we gebruik gemaakt van de aanpak Gezonde Kinderopvang, die onder andere concrete richtlijnen geeft voor ‘mediaopvoeding’. In ons beleid maken we onderscheid tussen een leeftijd onder en boven de 8 jaar. Voor kinderen in de laatste categorie ondertekenen kinderen met hun ouders een zelfstandigheidscontract mediagebruik. Dat is geen vrijbrief voor onbeperkt YouTube kijken, maar een stap naar mediawijsheid waar wij kinderen zorgvuldig bij begeleiden. We leren ze kritisch kijken naar content die ze online tegenkomen. We kijken mee en praten er na afloop over. Zo krijgen kinderen zelfvertrouwen, weten ze wat wel en niet kan en wanneer ze vragen moeten stellen.

Onder de 8 jaar is zelfstandig mediagebruik bij ons niet aan de orde. In deze leeftijdscategorie is mediagebruik een groepsactiviteit: voordat we met een groep gaan schilderen kijken we bijvoorbeeld samen naar een video over verschillende kunstenaars. Ook daarvoor geldt dat we altijd met de kinderen nabespreken wat we gezien hebben. Heel belangrijk daarbij is de voorbeeldfunctie van onze pedagogisch medewerkers. Zij werken met tablets, waarop ze bijvoorbeeld kinderen aan- en afmelden. Kinderen kunnen niet zien of medewerkers een tablet pakken om de administratie te doen of een spelletje te spelen. Daarom vertellen ze altijd wat ze doen.

Sommige ouders vinden ons mediabeleid overdreven, maar de meeste zijn er heel blij mee. Het geeft ze ook een handvat voor thuis. Sommige ouders nemen bijvoorbeeld onze 30/30-regel over: maximaal 30 minuten per dag op een smartphone of tablet en minimaal 30 cm afstand tot het scherm. Ouders zien dat we media doelgericht inzetten en merken dat kinderen daarvan leren. Een filmpje opzetten als zoethoudertje is echt verleden tijd.

Carla Schriek werkt bij Kind & Co als clustermanager Bunnik en Zeist. Wilt u advies over hoe u in uw kinderopvang aan de slag gaat en blijft met Gezonde Kinderopvang? Carla is één van de ambassadeurs Gezonde Kinderopvang en helpt u graag!

Mediaopvoeding is een van de thema’s in de aanpak Gezonde Kinderopvang. Kijk op Gezondekinderopvang.nl voor meer informatie voor dagopvang en BSO.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.