Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Bart Eigeman – De schotten tussen opvang en onderwijs

Bart Eigeman
Bart Eigeman
Bart Eigeman is voorzitter van IKOOK, organisatie van innovatieve IKC’s waarin Opvang en Onderwijs gelijkwaardig bijdragen. IKOOK (Ieder Kind Optimale Ontwikkel Kansen) heeft als missie: 1 pedagogisch klimaat voor 0-13 jaar met een interdisciplinair team van professionals, de hele dag en het hele jaar. Bart is lid van de Adviesraad Pact voor Kindcentra. Hij is zelfstandig ondernemer bij Bendeleiders. De Bendeleiders stimuleert ‘stoutmoedig’ gedrag om te werken aan ‘waar het om draait’. Bart was 11 jaar wethouder Talentontwikkeling in ’s-Hertogenbosch (2001-2012) en initiatienemer van de Koplopersgroep IKC.
Wat denk jij? Wordt de coronatijd voldoende benut om de schotten tussen opvang en onderwijs af te breken? Bij het regelen van de noodopvang gebeurde dit wel. Maar bij voorrang bij de teststraten ging dat anders.
Bart Eigeman

Toen de noodopvang van kinderen geregeld moest worden, stond in een heleboel gemeenten de kinderopvang vooraan. Niet praten, wel doen. De verbinding met kinderen organiseren is core-business. Ook en juist als noodverband, ook voor schoolkinderen die anders niet in de kinderopvang komen.

In één weekend in maart werd er veel gefikst. In de meivakantie bleven veel noodvoorzieningen, door de opvangmedewerkers gerund, open. Ontwikkeltijd voor kinderen, zeker voor die gezinnen die het extra nodig hebben, kent geen vakantie. Schotten werden doorbroken!

‘Nu scholen en kinderopvang weer volop draaien, staan pedagogisch medewerkers áchteraan. In de testrij wel te verstaan’

Nu scholen en kinderopvang weer volop draaien, staan pedagogisch medewerkers van de opvang áchteraan. In de testrij wel te verstaan. Voor de landelijke politiek weegt uitval in onderwijs kennelijk anders dan uitval in opvang. Een schot blijft overeind staan.

De Brancheorganisatie Maatschappelijke Kinderopvang legt in de lobby de vinger op de zere plek. Voorrang bij het afnemen van de coronatest is ook voor medewerkers kinderopvang nodig “omdat leraren en zorgmedewerkers gebruik maken van kinderopvang en niet kunnen werken als de kinderopvang dicht is”. In deze argumentatie – in alle kranten opgeschreven –  klinkt vooral de traditionele waarde van kinderopvang door, namelijk dat ouders kunnen werken dankzij de opvang. De bijdrage van kinderopvang aan ontwikkeling van jonge kinderen – ook in de bso – mis ik in de argumentatie om vooraan te mogen staan bij de coronatests. Een schot blijft overeind staan.

Toen kinderopvang en scholen weer ruimer open mochten, waren er verschillende keuzes mogelijk om het onderwijs weer te laten draaien: halve dagen – de ochtend een shift en de middag een shift – of om de dag een shift. Ik heb heel wat bestuurders kinderopvang en locatie-managers horen klagen. Veel basisscholen maakten een keuze, zonder te overleggen met collega’s uit de opvang. “Oeps…”  “Vergeten te overleggen.”
Een schot blijft overeind staan.

Ook daar waar opvang en onderwijs in een kindcentrum samenwerken staan die schotten nog. “Oeps…” Ik heb verschillende schooldirecteuren – ook leidinggevend aan het IKC, horen klagen. De bovenschoolse (what’s in a name) onderwijsbestuurder van 21 basisscholen heeft één regime voor haar stichting vastgesteld: shifts in halve dagen. “Oeps…” Er is niet afgestemd met de locatie-directeuren die een IKC-locatie draaien. Zij mogen gaan uitleggen dat er niet naar belangen van kinderen en gezinnen is gekeken over de schotten van onderwijs en opvang heen.

‘Er zijn prachtige voorbeelden waar opvang, onderwijs en ook zorg elkaars schotten neerhalen’

Nu corona ons langer bezighoudt dan we voor de zomer misschien dachten, is er langer de tijd om los te weken van organisatie-belangen. Er is de kans om elkaars blinde vlekken te verhelpen. Er zijn prachtige voorbeelden waar opvang, onderwijs en ook zorg elkaars schotten neerhalen.

Idee: meld je aan bij Zosja (zosja@bsl.nl), met jouw praktijkvoorbeeld van schotten neerhalen. Goede voorbeelden verdienen het vergrootglas. Er is zoveel energie en lef en praktisch vernuft op de werkvloer! Daar kunnen ministers, bestuurders en brancheorganisaties van leren.

Laten we schotten tussen beleid en praktijk ook neerhalen. Het dagelijks werk van samenwerkende professionals rond kinderen van 0-13 jaar draait om ontwikkeling van kinderen. Mag dat altijd voorrang krijgen?!!

Bart Eigeman
Bart Eigeman
Bart Eigeman is voorzitter van IKOOK, organisatie van innovatieve IKC’s waarin Opvang en Onderwijs gelijkwaardig bijdragen. IKOOK (Ieder Kind Optimale Ontwikkel Kansen) heeft als missie: 1 pedagogisch klimaat voor 0-13 jaar met een interdisciplinair team van professionals, de hele dag en het hele jaar. Bart is lid van de Adviesraad Pact voor Kindcentra. Hij is zelfstandig ondernemer bij Bendeleiders. De Bendeleiders stimuleert ‘stoutmoedig’ gedrag om te werken aan ‘waar het om draait’. Bart was 11 jaar wethouder Talentontwikkeling in ’s-Hertogenbosch (2001-2012) en initiatienemer van de Koplopersgroep IKC.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.