BKK: ‘Pedagogisch curriculum is kwaliteitsstandaard’

Eind deze maand verschijnt het Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang. Maar wat voegt het eigenlijk toe aan de pedagogische kaders en het pedagogisch beleidsplan? Volgens BKK-directeur Betsy van de Grift is het de bron ervoor. Wat kwaliteit in de kinderopvang is, wordt duidelijk aan de hand van de standaarden uit het Pedagogisch curriculum.
pedagogisch-curriculum
Het Pedagogisch curriculum gaat dieper dan de Pedagogisch kaders

Toen Minister Asscher in 2014 zijn ideeën en plannen kenbaar maakte voor betere kwaliteit in de kinderopvang, bleek dat het bestaande kwaliteitsstelsel aan herijking toe was. De overheid ging weer meer meebetalen aan de kinderopvang, maar wilde in ruil daarvoor de opbrengsten beter in beeld hebben. Het moest duidelijker en explicieter worden wat de doelen zijn van voorschoolse voorzieningen. Betsy van de Grift, directeur bij Bureau Kwaliteit Kinderopvang, keek samen met Asscher hoe BKK het beleid van het ministerie zou kunnen versterken.

Vergelijking met Europa

Daarvoor richtte het bureau haar blik eerst op Europa. Vergeleken met de kwaliteitsstandaarden in de landen om ons heen ontbreken in Nederland twee elementen die in Europa belangrijk gevonden worden. Allereerst is dat een pedagogisch curriculum – een inhoudelijke vertaling van de wet – dat houders van kinderopvangorganisaties theoretische ankers geeft. Het tweede is een instrument waarmee houders zelf kunnen beoordelen of ze de kwaliteit leveren die ze beloven. BKK ging in 2015 met alle twee aan de slag. Van der Grift: ‘We hebben in Nederland natuurlijk al de ‘Pedagogisch kaders’. Maar dat zijn vooral handboeken voor de praktijk, voor de pedagogisch medewerkers. Daarnaast heb je de Wet kinderopvang met de vier basisdoelen van Riksen-Walraven. Daartussen zat niets. Een pedagogisch curriculum vult die leemte.’

Opbouw

Het Pedagogisch curriculum is inmiddels klaar en telt zo’n zeventig pagina’s. Ieder onderwerp heeft een aparte auteur die specialistische kennis heeft over het betreffende onderwerp. Al die auteurs hebben een richtlijn gekregen waaraan de opbouw van hun hoofdstuk moet voldoen: eerst de wetenschappelijke inzichten, dan de behoeftes en ontwikkeling van kinderen op dit gebied, het aanbod waartoe dit moet leiden en tot slot wat kinderen hier op latere leeftijd aan hebben en van merken.

Theoretische onderbouwing

‘Met het curriculum willen we een spaatje dieper steken dan de Pedagogisch kaders’, zegt Van der Grift. ‘Het is van een academisch niveau en abstracter, en dus ook niet voor pedagogisch medewerkers geschreven. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt ook niet bij hen, maar bij de houders.’ Het Pedagogisch curriculum is een theoretische onderbouwing van het pedagogisch beleidsplan. Het curriculum wordt niet verplicht maar moest er wel echt komen, vindt Van der Grift. Ze vindt de basisdoelen in de wet te vrijblijvend en ze geven te weinig richting aan het handelen van pedagogisch medewerkers. ‘Laat bovendien aan de buitenwereld zien wat je doet. Houders kunnen gemakkelijker de kwaliteit laten zien, met standaarden die wij hebben geformuleerd.’

Ontwikkelingsgericht

In veel landen is een curriculum vooral opbrengstgericht. Zo beschrijft het Engelse curriculum bijvoorbeeld heel duidelijk wat een kind moet kennen en kunnen als het op vijfjarige leeftijd naar een eerste klas gaat. En wat de kinderopvang daaraan heeft bij te dragen. Het curriculum is daardoor behoorlijk schools. Het Nederlandse curriculum ligt dichter bij het Berlijnse en is ontwikkelingsgericht. Er worden geen normen gesteld, maar het gaat uit van groei. Daarop zal de inspectie ook veel meer gericht zijn.

Vertrekpunt

Het curriculum zal ook mensen teleurstellen, verwacht Van der Grift. ‘Er staan ook veel dingen niet in. Die keuze is gemaakt op basis van de bijdragen van alle representanten uit de kinderopvang die meegedacht hebben. Hier staan we voor. Dit is kinderopvang. Maar het stuk is niet in beton gegoten. Het is een vertrekpunt, bedoeld om de kinderopvang verder te helpen en de professionals sterker te maken.’

Het Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang (ISBN 9789036818605, prijs € 9,95) verschijnt eind mei en wordt aan alle kinderopvangorganisaties verstuurd. Het is ook te vinden op www.stichtingbkk.nl, of te koop via www.bsl.nl/shop.

Eind februari maakte BKK alle auteurs bekend van het Pedagogisch curriculum. Kijk hier wie welk hoofdstuk geschreven heeft.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.