Ouders, én kinderopvangondernemers, zijn gebaat bij een perspectief op korte termijn en dat kan door de versimpeling van de kinderopvangtoeslagregeling, vindt de BK. Voorzitter Felix Rottenberg: ‘Door complexiteit van de huidige toeslagregeling krijgt jaarlijks 80 procent van alle gezinnen met kinderopvang te maken met verrekeningen van de Belastingdienst.’
Toeslagproblematiek
In het uitgewerkte voorstel geeft BK de cijfers, die horen bij de huidige toeslagproblematiek. In de definitieve resultaten over toeslagjaar 2017 is te zien dat er 176.000 terugvorderingen door de Belastingdienst plaatsvonden, en 198.000 gezinnen hadden te weinig kinderopvangtoeslag ontvangen. Zij ontvingen een nabetaling om de te weinig ontvangen kinderopvangtoeslag te verrekenen. Slechts 20 procent van de gezinnen kreeg in 2017 niet te maken met terugvorderingen of nabetalingen.
Financiële ballast
Die administratieve en financiële ballast treft niet alleen jonge ouders, maar ook de kinderopvangaanbieders. BK-directeur Magda Heijtel: ‘Door die ballast weg te nemen, profiteren enkele honderdduizenden ouders en hun kinderopvangaanbieders. Bovendien komt zo bij de Belastingdienst veel meer ruimte voor het oplossen van de schrijnende en pijnlijke situaties van ouders die nu in het nieuws zijn.’
Vereenvoudigen inkomstentabellen
Hoewel de afgelopen tijd verschillende voorstellen om het kinderopvangtoeslagsysteem te verbeteren op tafel liggen, vindt de BK dat deze voorstellen beperkt bijdragen aan een oplossing. Wat wel een haalbare oplossing is op de korte termijn, stelt de BK, is het vereenvoudigen van de inkomenstabellen. Een plan waarvoor de BK al pleit sinds zij mee werkt aan het kinderopvangtoeslag-verbetertraject van de Belastingdienst.
Kinderopvangtoeslagtabel
‘De kinderopvangtoeslagregeling heeft nu 69 verschillende inkomensklassen met 92 verschillende toeslagpercentages en is daarmee veruit de meest gedetailleerde inkomensafhankelijke regeling in Nederland’, reageert Rottenberg. De Brancheorganisatie stelt voor om dit aantal inkomensklassen van de KOT-regeling terug te brengen van 69 naar 18. Door het verminderen van inkomensklassen en het afronden van de percentages op hele procentpunten kan het aandeel terugvorderingen en nabetalingen zo zeer sterk teruggebracht worden, stelt de BK. Door deze vereenvoudiging kan het aantal toeslagverrekeningen dalen met minimaal 200.000 per jaar, volgens een raming van de Brancheorganisatie.
Korte termijn oplossing
Heijtel: ‘We zien tot nu toe uitsluitend rapporten met oplossingen waarvan iedereen weet dat die op korte termijn geen soelaas bieden en afhankelijk zijn van de inzet van de Belastingdienst of van ingrijpende wets- of systeemwijzigingen die veel tijd en geld vergen. De Tweede Kamerfracties kunnen met ons voorstel zelf het initiatief nemen en laten zien dat op dit dossier snel vooruitgang is te boeken.’
Geen wetswijzigingen nodig
Het voorstel van de Brancheorganisatie vergt geen wets- of systeemwijzigingen, geen extra ICT-investering, heeft geen negatieve inkomenseffecten en schept ruimte om de beschikbare capaciteit van de Belastingdienst veel gerichter in te zetten op de probleemdossiers die nu in het nieuws zijn. De aanpassing van het voorstel kan vanaf 2021 gerealiseerd zijn en vergt slechts een beperkte aanpassing van het besluit kinderopvangtoeslag, aldus de BK. Zij heeft zelf een nieuw ontwerp Besluit kinderopvangtoeslag uitgewerkt en zal alle Tweede Kamerfracties benaderen om het voorstel te steunen.
Het uitgewerkte voorstel inclusief aanpassingen in de toeslagtabel, is hier te raadplegen >>
Daarin staan ook de huidige toeslagtabel én de voorgestelde aanpassing van de toeslagtabel, ter vergelijking.