
De organisatie biedt onderwijs en kinderdagopvang vanuit een christelijke visie. UN1EK heeft acht IKC’s, waarbij onderwijsvernieuwingen doorgevoerd worden om kinderen 21ste eeuwse vaardigheden aan te leren. Daarbij wil UN1EK ook inspelen op de behoefte van ouders en liet eind 2016 een onderzoek doen.
Communiceren
Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat ouders ‘communiceren’ de belangrijkste basisvaardigheid vinden die kinderen moeten leren. Ook aan samenwerking en zelfinzicht hechten de respondenten waarde. In volgorde van belangrijkheid volgens ouders: communiceren, schrijf- en leesvaardigheden, samenwerken, zelfinzicht, probleemoplossend denken, rekenvaardigheden, culturele en sociale vaardigheden, kritisch denken, digitale vaardigheden en creativiteit. Als extra keuzevakken hebben sport, muziek en ‘mens en maatschappij’ de voorkeur van ouders, op de voet gevolgd door natuur, techniek en vreemde talen. ‘IKC’s zijn vrij nieuw en hoewel wij weten dat deze vorm van onderwijs werkt, is daar nog weinig wetenschappelijk bewijs van’, legt Misja van Herp uit, directeur IKC VanKampen, onderdeel van UN1EK, in Vlaardingen. ‘Een veranderende samenleving vraagt om veranderend onderwijs.’
Digitale vaardigheden
Hoewel volgens professionals digitale vaardigheden en creativiteit onmisbare competenties zijn in de 21ste eeuw, vinden ouders dit minder belangrijk. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat ouders denken dat kinderen 21ste eeuwse vaardigheden vooral in de onderwijslocatie en thuis aanleren.
Klassikale lessen
Driekwart van de ouders denkt dat kinderen het beste leren door de combinatie van klassikale lessen, in werkgroepen aan projecten werken en in individuele lessen extra uitleg krijgen. 74% van de ouders ziet liever één of twee leerkrachten voor de klas dan meerdere professionals die gedurende de dag les geven aan hun kind(eren).
Van Herp: ‘Sommige ouders houden graag vast aan het vertrouwde, dat wat ze gewend zijn in het onderwijs. Tegelijk zien we ook bij onze scholen een groot aantal ouders dat bewust kiest voor deze vorm van onderwijs en openstaat voor vernieuwing.’
Continurooster
Wat betreft de lestijden is er beperkt behoefte aan verandering. Het traditionele rooster en het continurooster (waarbij alle kinderen tussen de middag op school blijven), werden het meest gekozen als effectief rooster voor kinderen om te leren. Het continurooster past volgens 43% van de ondervraagde ouders ook goed bij de gezinssituatie. Ouders zouden het fijn vinden om vrije dagen/vakanties gedeeltelijk buiten de reguliere vakanties te plannen. Dit is mogelijk bij een onderwijsconcept met flexibele lestijden, waarvoor 17% van de ouders een voorkeur heeft.
Conclusie
Boerhout: ‘We zijn blij met de uitkomsten van dit onderzoek. Onze IKC’s geven op eigen wijze invulling aan onderwijsvernieuwing. De toekomst in de 21ste eeuw verandert razendsnel en wij veranderen mee.’
Van Herp vult aan: ‘Hoewel het globale beeld dat het onderzoek geeft prima is, merk ik dat de visie tussen scholen en ouders soms anders is. Het is belangrijk om ouders mee te nemen in de visie van de locatie zelf.’
Lees hier het persbericht dat UN1EK publiceerde naar aanleiding van het onderzoek.