Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Begin vroeg met investeren in achterstanden’

Investeren in de preventie van achterstanden bij kinderen is vooral op jonge leeftijd effectief. Dat schrijft het Ministerie van Financiën in het rapport ‘Onderwijsachterstandenbeleid: Een duwtje in de rug?’ dat vorige week verscheen.
1Fotolia_48139166_Subscription_Yearly_XXL.jpg
Zeker twintig procent van de kinderen in Nederland loopt risico op een achterstand als gevolg van de omgeving waarin ze opgroeien

Het onderwijsachterstandenbudget is de afgelopen jaren afgenomen, zonder dat het aantal kinderen met achterstanden op school kleiner lijkt te worden, schrijven de onderzoekers. Dat meldt de PO-Raad.

Niet toereikend

Uit het rapport blijkt dat het huidige budget niet toereikend is om alle achterstanden weg te werken: ‘Bij het huidige dalende budget is het nodig om te focussen en te kiezen op welke doelstellingen binnen het OAB wordt ingezet.’

Kansenongelijkheid

PO-Raad voorzitter Rinda den Besten: ‘De afgelopen jaren verloor het primair onderwijs al 150 miljoen euro en die bezuinigingen gaan ieder jaar door. Dat gaat ten koste van kinderen. Vorig jaar constateerde de Inspectie van het Onderwijs niet voor niets dat de kansenongelijkheid in Nederland verder toeneemt.’

Voor- en vroegschoolse educatie

Toch slaagden de grote gemeenten de afgelopen jaren er wel in om het lot voor veel kansarme kinderen te keren: vanwege extra subsidie hadden zij relatief weinig last van het weglekken van achterstandsmiddelen, waardoor het onderwijsachterstandenbeleid daar, in tegenstelling tot de rest van het land, wél de kans heeft gehad zijn vruchten af te werpen. Zo werd er onder meer geïnvesteerd in voor- en vroegschoolse educatie (vve) en extra personeel.

Verdeelsystematiek

Volgens de onderzoekers van het rapport van het Ministerie van Financiën is duidelijk dat de verdeelsystematiek op dit moment niet goed aansluit bij de doelgroep. Bovendien verschilt het OAB per gemeente en per sector. Voorschool, primair onderwijs en voortgezet onderwijs bereiken daardoor ieder een andere doelgroep, terwijl de achtergrondkenmerken die kinderen kwetsbaar maken voor het oplopen van achterstanden, meestal stabiel blijven gedurende hun hele jeugd.

Zorgwekkend

Zeker twintig procent van de kinderen in Nederland loopt risico op een achterstand als gevolg van de omgeving waarin ze opgroeien, volgens wetenschappers. Toch wordt in het rapport geen scenario uitgewerkt waarin de bezuiniging van de afgelopen jaren ongedaan wordt gemaakt. ‘Zorgwekkend’, vindt Den Besten.

Lees hier het volledige rapport ‘Onderwijsachterstandenbeleid: Een duwtje in de rug?’

Kinderopvang van hoge kwaliteit biedt gezinnen in achterstandssituaties generaties lang voordelen. Dit blijkt opnieuw uit recent Amerikaans onderzoek van Nobelprijswinnaar James J. Heckman, verbonden aan de University of Chicago. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.