Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Achterstanden wegwerken: tweede meting voorschoolse educatie van start

Bert Bukman
Bert Bukman
Hoe verbeter je het achterstandsbeleid in een gemeente en wat is de rol van voorschoolse educatie daarbij? Over die vragen moet meer duidelijkheid komen in een onderzoek. Binnenkort volgt hierover een tweede meting bij aanbieders van VE.
© cheshka / Getty Images / iStock

Het gaat hierbij om de Monitor Implementatie en besteding gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Deze wordt tussen 2019 en 2023 uitgevoerd door het consortium van Sardes, Oberon en Cebeon, in opdracht van het ministerie van OCW.

De monitor onderzoekt:

  • Het aanbod van 960 uur voorschoolse educatie (VE) voor doelgroeppeuters
  • De (voorbereidingen op de) inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker (pbm’er) in de VE.
  • De besteding van de middelen door gemeenten binnen het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid

Tweede meting

Begin 2020 is gerapporteerd over de eerste meting in het najaar van 2019 (zie www.goab.eu). In het voorjaar van 2021 wordt de tweede meting uitgevoerd. In het najaar van 2021 en voorjaar van 2022 volgen respectievelijk de derde en vierde meting.

Onlangs zijn alle gemeenten en aanbieders van ve benaderd met de vraag medewerking te verlenen aan de tweede meting. De monitor levert belangrijke informatie op over de ontwikkelingen in het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid en is nodig voor verdere beleidsvorming. Na de zomervakantie van 2021 volgt een rapportage met praktijkvoorbeelden, infographics en een benchmark voor gemeenten.

Lees ook: Dit kan een pedagogisch coach in de VE bereiken

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.