Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

‘Kinderopvang moet mediavrij zijn'

Te veel gebruik van media op jonge leeftijd kan de breinontwikkeling schaden. Om jonge kinderen hiertegen te beschermen, moeten kinderdagverblijven compleet mediavrij worden gemaakt en, in mindere mate, scholen ook. Hiervoor pleiten wetenschappers van de internationale samenwerkingsorganisatie ELIANT.
1Petitie.jpg
Uit breinonderzoek blijkt dat kinderen motorische behendigheid het beste leren door activiteit. Dus te vallen en op te staan en door nabootsing in het directe contact met anderen. - Foto: ANP Photo

De initiatiefnemers, veelal Duitse wetenschappers en pedagogen, vragen opvoeders van jonge kinderen in Europa om een petitie te ondertekenen over dit onderwerp. Het idee ontstond tijdens de jubileumconferentie "The Right to Childhood” van ELIANT in Hannover, Duitsland. De doelstelling is om voor 15 mei meer dan 50.000 handtekeningen binnen te halen. De petitie wordt in meerdere Europese landen onder de aandacht gebracht.

Te veel televisie

Zo ook in Nederland. In een vanuit het Duits vertaalde tekst wordt onderbouwd waarom het gebruik van mediaproducten zoals computers, tablets en smartphones op te jonge leeftijd schadelijk is. Als eerste wordt vermeld dat een derde van alle eenjarigen in de Verenigde Staten al in de weer is met computers voordat ze kunnen lopen en praten. In Duitsland gebruikt 70 procent van de twee- tot vijfjarigen een half uur per dag de smartphone. Kleuters kijken vaak langer dan een uur per dag tv.

Net als voor voeding hebben ouders behoefte aan een schijf van vijf voor de mediaopvoeding. Dit zei Remco Pijpers, expert in mediaopvoeding in een interview. Lees meer

Breinonderzoek

Volgens de initiatiefnemers van de petitie speelt de politieke lobby hierin een dubieuze rol. Zij schrijven dat politici op het publiek indruk willen maken met grote investeringen in media voor jonge kinderen. Maar over risico’s van mediagebruik wordt niet gesproken. Dat is wel terug te vinden in wetenschappelijk onderzoek. Uit breinonderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kinderen motorische behendigheid het beste leren door activiteit. Dus door te vallen en op te staan en door nabootsing in het directe contact met anderen. Een ander onderzoeksresultaat is dat een televisie op de achtergrond de spraakontwikkeling van jonge kinderen verstoort. Hardop voorgelezen worden in combinatie met een gesprek is voor kinderen veel waardevoller.

Woordenschat

Daar komt nog eens bij dat kinderen uit de soci-economische toplaag en kinderen uit de economische onderklasse een enorm verschil laten zien in woordenschat aan de start van de basisschool. Kinderen uit de “toplaag” zouden maar liefst 30 miljoen woorden meer gehoord hebben dan kinderen uit de onderklasse (Hart en Risley, 1995). Verder is uit breinonderzoek duidelijk dat hersenen veranderen door actief gebruik zoals observeren, ontdekken, onderzoeken, luisteren, aanraken, ruiken, proeven, medeleven, medelijden en sympathie, denken, spreken en doen. Een actief brein is bovendien vatbaarder voor nieuwe indrukken.

Technologie

Het gebruik van digitale media zouden al deze ervaringen wegdrukken. ‘Wij staan niet vijandig tegenover technologie’, schrijven de initiatiefnemers, ‘het gaat ons er om om ruimte te waarborgen voor de ontwikkeling van onze jonge kinderen, om hun welzijn, om de mensenrechten van kinderen, zo dat jonge mensen en volwassenen competente gebruikers van technologie kunnen zijn.’

Meer weten? Lees en teken de petitie hier

Marianne Velsink

Of registreer je om te kunnen reageren.