Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Rudolf Steiner (antroposofie)

Rudolf Joseph Lorenz Steiner (Oostenrijk 1861) was een Oostenrijkse filosoof, schrijver, architect en pedagoog. Hij is bekend geworden als grondlegger van de antroposofie en haar praktische toepassingen.

Een belangrijk uitgangspunt van Rudolf Steiner is dat elk kind uniek is en de gelegenheid moet krijgen om zich volledig te ontplooien. De nadruk ligt op de natuur en natuurlijke materialen zoals wol, steen, hout of bijenwas. Ook het meubilair is van natuurlijk materiaal (hout) gemaakt. Op die manier leren kinderen hoe de natuur in elkaar zit en tegelijkertijd wordt de zintuiglijke ontwikkeling gestimuleerd. Ook expressie en fantasie spelen een belangrijke rol. Het kind leert zich uiten en ontwikkelt zich tot een creatief mens. Alles wat het kind doet, is vrije expressie.

Steiner in de kinderopvang
Ritme is het sleutelwoord voor antroposofen in de omgang met kinderen. Het leven zit vol ritme. Ritme en beweging versterken het geheugen. Dat geeft houvast, veiligheid en herkenning. Ritme zie je terug in de dagindeling, de weekindeling en de jaarindeling. Typisch voor de dagindeling is dat alles steeds volgens een vast patroon en volgens vaste rituelen verloopt, bijvoorbeeld altijd op dezelfde manier samen eten en drinken. De weekindeling heeft steeds terugkerende activiteiten: de school heeft op maandag een weekbegin en op vrijdag een afsluiting, in het kinderdagverblijf is bijvoorbeeld maandag de vaste knutseldag, dinsdag de muziekdag, woensdag de schilderdag. De jaarindeling volgt de seizoenen en de jaarfeesten, zoals Sint-Nicolaas, Sint-Maarten, kerstmis, Pasen, driekoningen en Pinksteren, worden gevierd.

Marianne Velsink

2 reacties

  • no-profile-image

    froukje

    Mijn dochter woont in een antroposofisch iunstituut voor volwassenen. Na de kerstvakantie wordt het 3-wekelijkse ritme van de weekends doorbroken omdat dit de organisatie beter uitkomt. Om de drie weken is er gedurende het hele jaar resp. een bezoek-weekend, een vrij weekend en een instituutsweekend. Dit loopt door tijdens de vakanties, behalve na de kerstvakantie, dan volgt altijd een instituuts-weekend, waardoor het ritme verandert. Voor mijn gevoel is dit verwarrend voor de bewoners, die allemaal een verstandelijke handicap hebben. Volgens Steiner is ritme belangrijk voor mensen met een verstandelijke beperking, maar de organisatie ziet geen bezwaar in het doorbrekenvan het ritme. Wat is de mening van de redactie ?

  • no-profile-image

    Als interim ben ik werkzaam op een antroposofisch kinderdagverblijf, de jaarindeling volgt inderdaad de seizoenen en de jaarfeesten, specifiek voor een antroposofisch kdv zijn bv St Jansfeest ( juni) en St. Michael ( september), deze feesten mis ik in het overzicht. Vandaar deze aanvulling,

Of registreer je om te kunnen reageren.