Voor het maartnummer van Management Kinderopvang liep Liesbeth Schreuder van het NJi een ochtendje mee op Het Vlechtwerk. Zij zag dat er ondanks de los van elkaar functionerende organisaties belang wordt gehecht aan één pedagogische benadering. De kern van die pedagogiek is samengevat in drie woorden: betrokkenheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid.
Pm’er in de klas
De pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang werken enkele ochtenden per week als onderwijsassistent met de leerkracht in de klassen. De ene keer neemt de pedagogisch medewerker een toets af met individuele kinderen, de volgende keer herhaalt ze leerstof met kinderen die dat extra nodig hebben. De taakverdeling wordt ter plekke afgesproken, rekening houdend met elkaars sterke punten.
Laag pitje
Helaas is de deelname van de pedagogisch medewerkers in de klas onlangs door Partou op een laag pitje gezet. Vanwege de bezuinigingen in de organisatie kan Partou deze uren niet meer uitbetalen. En ook het schoolbestuur is niet in staat om deze kosten op zich te nemen. Is het eigenlijk redelijk dat kinderopvang meebetaalt aan de inzet van hun pedagogisch medewerkers in de schoollessen? ‘Ja,’ vindt schooldirecteur Lesley de Groot, ‘want de school zet op zijn beurt ook zijn personeel en ruimtes in voor de kinderopvang. Zo coacht de interne begeleider van de school ook de teams van bso en kinderdagverblijf. En kan de kinderopvang gebruikmaken van de ruimtes en materialen van de school. Het gaat allemaal om onze kinderen en dan doet het er niet zo veel toe wie betaalt.’
Jaarcongres Management Kinderopvang
Directeur Lesley de Groot geeft op het Jaarcongres Management Kinderopvang op 21 april een presentatie over Het Vlechtwerk. Hoe werkt dat in de praktijk, een ontwikkeling naar een IKC? Lesley de Groot vertelt hoe zij streven naar niet alleen één gebouw, maar ook naar één team, één visie, een doorgaande lijn en één front office.