21e eeuwse vaardigheden in de Wet Kinderopvang

De 21e eeuw vraagt om andere vaardigheden van kinderen, zoals probleemoplossend werken en digitale geletterdheid. Minister Asscher wil de pedagogische doelstelling in de Wet Kinderopvang uitbreiden met deze vaardigheden.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
De kinderopvang is bij uitstek een plek waar de ontwikkeling van de 21e eeuwse vaardigheden aan bod komt.
De kinderopvang is bij uitstek een plek waar de ontwikkeling van de 21e eeuwse vaardigheden aan bod komt. - Foto: ANP

De Wet Kinderopvang is, met uitzondering van de vier pedagogische doelen van Marianne Riksen- Walraven, weinig concreet over de pedagogische doelstellingen van de Nederlandse Kinderopvang. Minister Asscher wil met de herijking van de kwaliteitseisen in de kinderopvang, ook de formulering van de pedagogische grondslag van de kinderopvang uitbreiden en koppelen aan concrete regelgeving. Dit zegt hij in een brief over Het Nieuwe Toezicht die aan de Tweede Kamer is verstuurd.

Riksen-Walraven

Behalve vier algemene pedagogische doelstellingen (gebaseerd op de ontwikkelingsdoelen van Risken-Walraven) wil minister Asscher pedagogische doelbepalingen in de Wet Kinderopvang vastleggen. Hierin staat concreet geformuleerd welke vaardigheden kinderen in de kinderopvang leren die zij nodig hebben in de 21e eeuw. Denk hierbij aan zelfregulering, creativiteit, samenwerken met mensen van verschillende achtergronden, communiceren, probleemoplossend werken, kritisch denken en digitale geletterdheid. De kinderopvang is bij uitstek een plek waar de ontwikkeling van deze vaardigheden uitgebreid aan bod komt.

Het Nieuwe Toezicht moet vanaf 1 januari 2017 ingaan. Hiervoor doet minister Asscher concrete voorstellen van aangepaste kwaliteitseisen aan de dagopvang en de bso, bijvoorbeeld ‘ieder kind een eigen mentor’ en een aangepaste beroepskracht-kindratio in de babygroep. Branchepartijen gaan nog op de plannen reageren. Lees hier wat Asscher wil veranderen >>

Pedagogische doelen

De minister wil de vier algemene pedagogische doelstellingen waarin de definitie van verantwoorde kinderopvang staat, als volgt wijzigen:

Verantwoorde kinderopvang betekent dat een opvanginstelling verantwoordelijk is voor:

1. het bieden van voldoende fysieke en emotionele veiligheid zodat kinderen zich thuis voelen en zich kunnen ontspannen;

2. het bevorderen van de persoonlijke competenties van kinderen;

3. het bevorderen van de sociale competenties van kinderen;

4. het bevorderen van de socialisatie van kinderen door overdracht van waarden en normen ten behoeve van de gewetensontwikkeling.

Pedagogisch beleidsplan

De eerdergenoemde doelbepalingen (de 21e eeuwse vaardigheden) worden, als het aan minister Asscher ligt bepalend voor het pedagogische beleid. Deze vaardigheden moeten door de kinderopvanginstelling gekoppeld worden aan bijvoorbeeld de dagindeling en de pedagogische visie. Asscher ziet graag dat instellingen in hun pedagogisch beleidsplan meer baseren op de verschillende ontwikkelingsfases van kinderen. Een vaardigheid als ‘creativiteit’ moet in de praktijk anders worden ingevuld voor peuters dan voor oudere kinderen. Daar moet in het pedagogisch beleidsplan rekening mee worden gehouden.

Toezicht

De pedagogische doelbepalingen zijn ook voor de toezichthouder een belangrijke leidraad voor het kwaliteitsoordeel van een locatie. Klopt wat er in het pedagogisch beleid staat ook met de praktijk? De toezichthouder zal in Het Nieuwe Toezicht het beleidsplan beoordelen, een gesprek aangaan met de instelling over het plan en tot slot met een observatie-instrument de praktijk observeren.

Lees meer over de plannen van Asscher in zijn brief:

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.