De rondetafelbijeenkomst richt zich op houders die ervaringen hebben met de continue screening, bijvoorbeeld omdat zij een signaal kregen over één van hun medewerkers. Het ministerie en de Brancheorganisatie willen weten hoe eigenaren de regel en de vervolgstappen ervaren. Deze ervaringsverhalen zijn belangrijk om het functioneren van de continue screening te evalueren.
Zedenmisdrijf
Vorig jaar, op 1 maart 2013, werd de continue screening in de kinderopvang ingevoerd. Medewerkers in de kinderopvang en gastouders hoefden voor die tijd slechts eenmaal een Verklaring Omtrent Gedrag te overleggen. Dat gebeurde voordat ze in de kinderopvangbranche aan het werk gingen. Als een medewerker tijdens zijn of haar loopbaan in aanraking kwam met justitie, kon het gebeuren dat de werkgever van niets wist, zelfs niet als het ging om een zedenmisdrijf.
Strafblad
Met de continue screening wordt het strafblad van een werknemer, gastouder en de volwassen huisgenoten van gastouders, continu in de gaten gehouden. Bij een overtreding gaat er een seintje vanuit de overheid naar de houder van een kindercentra of gastouderbureau. De VOG kan dan worden ingetrokken, met als gevolg dat iemand niet langer meer in de kinderopvang mag werken.
In 2013 kwamen er bij justitie 68 meldingen over 66 mensen binnen n.a.v. de continue screening. In totaal verloren 60 mensen daardoor hun baan. De meeste strafbare feiten uit die resultaten werden gepleegd door huisgenoten van gastouders (50). Lees meer.
Wilt u aanschuiven bij het rondetafelgesprek over continue screening op maandag 30 juni? Stuur dan een mail naar kvboetzelaer@minszw.nl.