Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Carlien Langelaan/ VGOB controle door gastouderbureaus

De gemeente Utrecht heeft ervoor gekozen de taak ‘controleren van individuele gastouders’ te laten waar die volgens het college hoort, bij de betreffende gastouderbureaus en de ouders zelf. Volgens onze gegevens is Utrecht de eerste gemeente in Nederland die de controle van de gastouder weer teruglegt bij het gastouderbureau.

Ons is gevraagd: Is dit een goede ontwikkeling of niet?

Het instellen van een register waarin alle gastouders opgenomen zijn is een goede zaak. Er was totaal geen zicht op het aantal gastouders in Nederland en wie die gastouders zijn. Dat er voorwaarden zijn om in het register opgenomen te kunnen worden, is ook heel logisch. Maar de inspectie op locatie heeft de VGOB altijd afgekeurd: onnodig en zeer kostbaar. Er van uitgaande dat een gemiddelde inspectie 5 arbeidsuren kost á € 90,-, dan heeft de inspectie van 55.000 gastouders in het register de samenleving een kleine 25 miljoen euro gekost. En terwijl het de bedoeling was dat er bezuinigd zou worden met name op de gastouderopvang en er nog steeds bezuinigd moet worden op het kinderopvangbudget.

De GGD inspectie bij de gastouder thuis is in onze ogen onnodig, het gastouderbureau bezoekt de gastouder minstens twee keer per jaar en voert jaarlijks een Risico Inventarisatie Gezondheid en Veiligheid uit bij de gastouder. Verandert de woonsituatie bij de gastouder door verhuizing of verbouwing, of verandert de samenstelling van de groep kinderen die de gastouder opvangt, dan wordt deze Risico-inventarisatie nogmaals uitgevoerd. Het toevoegen van een GGD inspectie voelt bij de gastouderbureaus als een motie van wantrouwen, alsof wij ons werk niet goed zouden doen.

Natuurlijk is er kaf onder het koren, er zijn helaas nog steeds gastouderbureaus die hun taken niet conform wettelijke eisen uitvoeren. Daarom is het zo belangrijk dat de GGD heel zorgvuldig inspecties uitvoert bij alle gastouderbureaus.. Het Landelijk Register Kinderopvang is hiervoor een prachtig instrument. Breid dit register uit met de mogelijkheid om per jaar de Risico inventarisatie uitgevoerd door het gastouderbureau up te loaden. Er kan in één oogopslag gezien worden welke gastouder niet door haar gastouderbureau bezocht is voor een jaarlijkse inspectie. Hiermee voldoet dat bureau niet aan haar toetsingskader en is een handhaving op zijn plaats.

Zulke functionaliteiten aan het LRK toevoegen kosten vast geen 25 miljoen en kunnen vast en zeker alleen zichtbaar zijn voor Gemeente en GGD. Dit in het kader van privacywetgeving, waar wij ons laatste woord ook nog niet over gezegd hebben. Er blijft nog heel wat te verbeteren en te bezuinigen en daar denken wij heel graag in mee.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.