Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 2161 resultaten )
Verfijn zoekresultatenGedwongen sluiting, is dat overmacht?
In april 2021 deed de Geschillencommissie uitspraak over de vraag voor wiens rekening het komt als er geen gebruik kan worden gemaakt van kinderopvang vanwege de 'coronasluiting'. Een vrij belangrijk onderwerp voor de hele branche die de afgelopen twee jaar met coronamaatregelen is geconfronteerd. Advocaat Joost Quant is verbaasd over de uitspraak en hij schrijft in dit artikel waarom de uitspraak volgens hem niet juist is.
Column – Hoe doen ze dat toch?
Nog net voor het donker wordt, ga ik een rondje lopen. Ter hoogte van de rivier hoor ik een geluid boven mijn hoofd, de dynamiek in de lucht trekt mijn aandacht. Boven mij golft een wolk zwarte vogels. Ze deinen, bewegen en dansen in hoog tempo. Mijn tempo is er vervolgens direct uit, ik sta stil en kijk vol bewondering omhoog.
KinderopvangTotaal ManagementDuurzaamheid
Luierafval verminderen
Minder luiergebruik door vroegere zindelijkheid én een circulaire luier in de toekomst: dat is de missie van ouders en ondernemers achter het Future Diaper Project. Momenteel loopt er een pilot bij een landelijke kinderopvangorganisatie om ook het luierafval in de kinderopvang te verminderen. Bij kinderopvang Villa Valentijn werken ze al met de wasbare luiers.
Pedagogische ontwikkeling in de babytuin
Hoe zorg je ervoor dat de groene buitenruimte de pedagogische kwaliteit van je organisatie versterkt, met name bij de baby's? Bij het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind (Hogeschool Leiden) ontdekten ze dat vooral de sensitieve responsiviteit erbij te winnen heeft. En het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn.
KinderopvangTotaal ManagementDuurzaamheid
Meer dan veel buiten spelen
Wereldwijd maken landen afspraken over duurzame doelen, over onderwijs en opvang met aandacht voor duurzaamheid: voor natuur, klimaatverandering en sociale gelijkheid. Maar hoe doen we dat? Het seminar 'Duurzaamheidspedagogiek in de jonge jaren' van Childcare International probeerde daar een antwoord op te geven.
‘Is dat wel handig, met die kleine Cécile erbij?’
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Cécile (niet haar echte naam).
Wat kan je leren van documenteren?
Documenteren is meer dan leuke foto's in de ouder-app zetten of een voorgeprogrammeerde observatielijst van een kind invullen. Met documenteren raak je intens betrokken bij het werk van de kinderen en leg je de belangrijke momenten in hun leerproces vast. Door dit te delen met de kinderen, met elkaar en met de ouders, groeit ieders betrokkenheid bij wat er in de groepen gebeurt. Zo versterk je met je documentatie het pedagogisch proces: het geeft betekenis aan de ervaringen in de groep en helpt kinderen hun plek in de groep in te nemen.
Hoe versterk je de kwetsbare kinderrug?
Jong geleerd is oud gedaan. Als kinderen een goede lichaamshouding aanleren en voldoende bewegen, voorkomt dat rugpijn op latere leeftijd. Maar wat is eigenlijk een goede houding? En hoe zorg je dat kinderen in beweging blijven?
‘Focus op wat mensen goed kunnen’
Steffe Smit (31) werkt bij YellowBellies: 'buitenspeelse opvang' in Oudewater, Montfoort, Haastrecht en Woerden. De teams hebben een 'captain' en ze bepalen niet alleen hun activiteiten zelf, maar doen ook hun eigen kind- en medewerkerplanning.
‘Een kind ís niet lastig, maar hééft het lastig’
Jessica Donders (44) is al achttien jaar gastouder bij haar eigen Our Sweet Home. Ze is moeder van twee zoons en heeft een pleegdochter. Het vroegkinderlijk trauma van haar pleegdochter heeft haar geïnspireerd om als zich als gastouder te specialiseren in traumasensitief opvoeden.