Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 1899 resultaten )

Verfijn zoekresultaten
Greiner

3 Bso’s geven gouden tips: Maatwerk op de bso

Bij ongeveer de helft van de bso’s zitten de oudste en jongste kinderen bij elkaar in de groep, terwijl ouders en kinderen dat liever niet willen. In 20 procent van de groepen hebben kinderen zelfs helemaal geen leeftijdsgenootje. Drie bso's vertellen hoe zij aan maatwerk doen.
Arbeidsvoorwaarden

Column – Perfecte radar

Je hoeft maar een paar dagen als pm’er op een groep te werken of de kinderen kennen je beter dan je misschien zou willen. Ze weten precies wat ze van je kunnen verwachten en waarvoor ze beter een deurtje verder kunnen gaan.
Pedagogiek

Een bijtende dreumes of peuter in je groep

Al zit je er vlakbij, het gebeurt in een oogwenk: een kind wordt gebeten. Een nare situatie die je ’t liefst had willen voorkomen. Hoe ga je hiermee om? Hoe zorg je ervoor dat het bijten stopt? Je kunt het niet helemaal voorkomen, maar de tips in dit artikel helpen je op weg.
Gezonde Kinderopvang

Gezond eten in de kinderopvang: De nieuwe Schijf van Vijf

Gezonde voeding: het blijft een ingewikkeld onderwerp. Er wordt zoveel over gezegd en geschreven. En wat eerst als gezond werd beschouwd, mag nu niet meer volgens de nieuwe Schijf van Vijf. Wat is nu écht gezond eten en drinken voor kinderen? En hoe stel je een goed voedingsbeleid op?
Groene kinderopvang

De moestuin inrichten

Met de handjes in de aarde wroeten, zaadjes in de grond stoppen, zien hoe ze ontkiemen en wachten tot groenten de juiste kleur en grootte hebben om ze te oogsten. Van een moestuin kunnen kinderen veel leren. Ze gaan er zelfs beter van eten als ze weten hoe groente groeit.
Permanente educatie en opleidingen

Leergierig en Ambitieus: Wo’ers in de kinderopvang

Een diploma van de universiteit op zak en dan aan de slag in de kinderopvang? Het gebeurt nog niet zo vaak. Kinderopvangorganisatie CompaNanny wil daar verandering in brengen en ontwikkelde een opleidingstraject voor wo-professionals.

Haal meer uit je speelhoeken

De poppenhoek, de leeshoek, de bouwhoek: hoe is jouw verticale groep ingedeeld? Ine van Liempd van Bureau Akta onderzoekt hoe kinderen de verticale ruimte gebruiken. Ze komt tot verrassende conclusies. Aan de hand van foto’s van veelvoorkomende speelhoeken in verticale groepen, geeft ze advies. Wat werkt goed waar liggen nog kansen om de ruimte beter te gebruiken?
Permanente educatie en opleidingen

Pedagogisch coach, iets voor jou?

Vanaf 1 januari volgend jaar moet elke kinderopvangorganisatie een pedagogisch coach in huis hebben. Veel grotere organisaties gebruiken coaching al als instrument om medewerkers te helpen in hun ontwikkeling, maar voor kleinere kindercentra is dit vaak nieuw. Wat is de rol van de coach precies?
Taal

Spelenderwijs leren praten

Baby’s kunnen nog niet praten en begrijpen nog niet alles wat je zegt. Toch zijn ze al druk bezig met taal leren. Door te luisteren naar je stem en de woorden die je zegt en door te kijken naar de gebaren die je maakt. Veel praten, voorlezen en liedjes zingen dus!
Pedagogiek

In dialoog met de pedagoog

Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ‘Onze ruimte is niet gezellig’.

Verfijn de zoekresultaten

Nieuwsbrief Abonneren