Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo regel je binnen anderhalve week 24-uursopvang

Bert Bukman
Bert Bukman
Judith Caenen, locatiehoofd bij opvangorganisatie Humankind, zette samen met zes andere organisaties uit verschillende gemeenten, binnen anderhalve week een volledige 24-uursopvang op in Heerlen.

Judith vertelt haar verhaal op de website van de BK. Ze ging meteen aan de slag toen bleek dat de kinderopvang moest sluiten, vertelt ze. Na overleg met alle betrokken partijen, besloten de betrokken acht gemeentes om een gezamenlijke locatie te gebruiken. ‘We hadden ons huiswerk van tevoren al gedaan en we wisten: dit is een middelgrote locatie die dicht bij het ziekenhuis in Heerlen ligt; centraal in de regio en in de buurt van uitgangswegen. Daarnaast is het een vrijstaand pand dat helemaal met tuin is omringd. Ideaal voor 24-uursopvang. Dat vond de gemeente gelukkig ook.’

Wakker blijven?

Na het schoonmaken van de ruimtes en een inspectie brandveiligheid en een GGD-onderzoek naar hygiënische veiligheid, begon het echte werk. ‘Er moesten gordijnen worden opgehangen; brandpanelen gecheckt en geüpdated; de slaapzaal geïnspecteerd, de vluchtwegen vrijgemaakt; er moest een plattegrond komen; en een ontruimingsoefening gedaan. Er komt best veel kijken als je een pand wil gebruiken om in te slapen.’

Vervolgens waren er nog allerlei praktische vragen. ‘Niemand had zoiets ooit eerder gedaan natuurlijk. Hoeveel kinderbedjes heb je, waar bevinden die zich? Moeten de pm’ers wakker blijven of blijven ze slapen? Maar ook dingen als: hoe ga je ze betalen? Wat zegt de wet daarover? Wat vraag je van je mensen, welke flexibiliteit verwacht je? Wie is beschikbaar in de nacht als achterwacht? Of over de planning, wie maakt het rooster? En dan; wat moeten ouders en medewerkers weten die ons pand niet kennen? En hoe ga je dat communiceren?

Stressvol

De eerste week was dus stressvol, maar de week erop kon de 24-uursopvang open. ‘We hebben in anderhalve week een hele noodopvang uit de grond gestampt. Daar zijn we heel erg trots op. En we zijn platgebeld die eerste week. Het hele land heeft gebruik kunnen maken van onze lessen. We vragen daar niets voor. We helpen elkaar.’

De concurrentie tussen de samenwerkende organisaties is weggevallen, aldus Judith. ‘Iedereen doet wat ze kunnen; ze leveren pm’ers, denken mee, mensen bieden zich aan als achterwacht. Het leuke is; je maakt geen onderscheid meer. Pm’er ben je in je hart en niet voor een organisatie. En het loopt gewoon. Je leert elkaar ook op een andere manier kennen en je krijgt zoveel respect voor elkaar. Het is mooi. Je voelt dat je wat moet doen, en dit is wat je kunt doen.

Lees het hele verhaal van Judith hier.

Fris opgemaakte bedden, welkom-slingers voor ouders, kinderen en pm’ers, een nieuw koffiezetapparaat dat is gedoneerd door een buurvrouw voor ‘de harde werkers’. Judith Caenen, locatiemanager bij Humankind, draait overuren. ‘Maar het is het waard.’ Bekijk ook ons interview met Judith, van afgelopen maart

Wil je meer lezen? 

Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief en ontvang twee keer per week de beste artikelen en het laatste nieuws in je mailbox. Zo mis je niets meer!

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.